Катастрофира ли виртуалната реалност

Виртуалната реалност все още не може да излезе от ъгъла на нишовите игри в мейнстрийма (снимка: CC0 Public Domain)

Милиарди долари харчи Meta всяко тримесечие, за да изпълни мечтата на изпълнителния си директор Марк Зукърбърг за футуристичен виртуален свят – метавселена. Продажбите на очила за виртуална и добавена реалност в САЩ обаче са спаднали с близо 40% през 2023 г., в сравнение с миналата година, според изследователската компания Circana. Дебютът на Quest 3 през октомври подобри малко нещата, но това не беше достатъчно.

Продажбите на VR и AR очила в САЩ намаляха с близо 40% до 664 милиона долара през 2023 г., според данни на Circana. В предходната 2022 г. продажбите на AR и VR устройства намаляха само с 2% на годишна база до $1,1 млрд. Подразделението Reality Labs на Meta, което разработва VR и AR технологии, загуби $3,7 млрд. през третото тримесечие на текущатата година, като приходите му са едва $210 милиона. Общите загуби от 2022 г., когато Зукърбърг преименува Facebook на Meta, възлизат на $25 милиарда.

Технология с дългосрочен залог

Двугодишният спад подчертава неуспеха на Meta да изведе завладяващата технология от ъгъла на нишовите игри в мейнстрийма, отбелязва CNBC в анализ на AR/VR пазара. Когато преименува Facebook на Meta, Зукърбърг предупреди, че ще отнеме около десетилетие, за да привлече милиард потребители към метавселената. Засега все още няма признаци за успех, които да подкрепят неговата прогноза.

Изпълнителният директор на Reality Labs Андрю Босуърт обаче е оптимист. Той нарече AI и метавселената „два дългосрочни залога върху бъдещите технологии”, отбелязвайки, че те започват „да се пресичат под формата на продукти, достъпни за огромен брой хора”. „Да се ​​правят дългосрочни залози на нови технологии не е лесно. Не е гарантирано, че ще сработи и определено не е евтино. Това е и едно от най-ценните неща, които една технологична компания може да направи, и единственият начин да остане актуална  в дългосрочен план”, добави той.

Meta вече е лидер на пазара за виртуална реалност, като продажбите на очилата Quest заемат по-голямата част от пазара в САЩ, коментира Бен Арнолд, анализатор на потребителските технологии в Circana. По-рано тази година Sony пусна PlayStation VR2 от второ поколение, но не успя да спечели значителен пазарен дял, отчасти поради факта, че устройството разчита само на конзолата за игри PlayStation 5. Арнолд отдаде провала на пазара на виртуална реалност на липса на нови самостоятелни VR хедсети, които биха могли да заинтересуват потребителите, както и на продължаващата липса на иновативно приложение, което да заинтересува обикновените потребители.

Очилата Quest 3 на Meta дебютираха през октомври на цена от $499, което е с $200 повече от стартовата цена на Quest 2 през 2020 г. Новото устройство помогна за леко съживяване на пазара, като продажбите на VR очила в САЩ възлизат на общо $271 милиона през октомври и ноември, което е с 42% повече от $191 милиона през същия период на миналата година. Но продажбите на Quest 3 не можаха радикално да подобрят ситуацията. В същото време Арнолд е уверен, че дизайнът и привлекателността на VR очилата са се подобрили значително през годините и „продуктите се развиват в разумно време”.

Meta се надява, че Quest 3 все още вдъхновява разработчиците да създават завладяващи приложения и игри, използвайки това, което наричат ​​„pass-through” устройство – то позволява преживявания с добавена реалност чрез комбиниране на цифрова графика с реалния свят. Разработчиците отбелязват забележимо подобрение в технологията, в сравнение с Quest 2. Босуърт твърди, че в месеците след пускането на Quest 3, „седем от първите двадесет приложения вече са приложения за смесена реалност и Meta вижда ясни сигнали, че хората наистина ценят това преживяване”.

В същото време Meta тества генеративни AI технологии в най-новите си умни очила, създадени съвместно с Ray-Ban. Второто поколение Ray-Ban излезе през октомври с начална цена от $299. Meta се надява, че тези устройства ще отворят друг път за реализиране на метавселената, която досега беше ограничена до Quest.

Apple се готви за скок

Според анализатори, през 2024 г. Apple може да се превърне в главния герой на пазара за виртуална реалност. През юни компанията представи своите очила за смесена реалност Vision Pro, които трябва да се появят на пазара през следващата година с начална цена от $3499. Премиум цената предполага, че Apple се насочва предимно към ентусиасти, разработчици и иновативни компании като потенциални клиенти.

Пионерите на виртуалната реалност прогнозират страхотно бъдеще за Vision Pro, предвид потенциала за интеграция с популярни продукти на Apple като iPhone и iPad. Дебютът на Vision Pro също може да изиграе решаваща роля в подкрепата на нововъзникващия пазар на VR и AR през 2024 г. Директорът по изследванията в IDC Рамон Ламас вярва, че навлизането на Apple през следващата година не само ще привлече така необходимото внимание към малкия пазар, но и ще принуди други компании да я конкурират.

Анализаторът на JMP Securities Андрю Буун е толкова впечатлен от демонстрациите на Vision Pro, че започна да се тревожи за бъдещето на Meta на пазара: „Apple е толкова напред, че Meta може просто да се откаже”, каза той. Но след по-нататъшен размисъл Буун стигна до заключението, че като се има предвид почти десетократната разлика в цената, VR очилата на Meta и Apple заемат различни пазарни ниши.

Разбира се, много фенове на Apple са възхитени от Vision Pro, „защото е Apple!”, но все пак VR очила с такава цена е много нишово устройство. Самата Apple описва Vision Pro като „пространствен компютър”, способен да смесва физическия свят с цифрово съдържание и визуални ефекти.

Не отписвайте Meta

Meta Quest 3, от своя страна, може да помогне на бизнеса да реши проблеми като обучение на персонала, адаптиране и маркетинг. Въпреки това, всички анализатори са съгласни, че с изключение на „ранните внедрители и запалените геймъри”, в момента няма „достатъчно убедителен аргумент да похарчите дори 500 долара за виртуална реалност”.

На пазара за корпоративна виртуална реалност водещите доставчици на устройства са Meta и тайванската HTC. Очилата с марката Pico от ByteDance губят позициите си. Китайската компания е отменила следващата версия на Pico и вместо това пренасочва ресурси към друго устройство, подобно на Apple Vision Pro.

Някои анализатори твърдят, че Meta започва да се облагодетелства от промяната на името в края на 2021 г., тъй като много компании се чувстват по-удобно да не свързват текущите операции на Meta с Facebook, който е замесен в множество скандали за поверителност на данните. „Ребрандирането на компанията беше брилянтен ход”, казва Ролф Иленбергер, ръководител на стартъпа VRdirect. „Защото хората забравят все повече и повече, че всъщност Meta е Facebook”.

Коментар