Пренаписват ли се правилата за батериите на е-колите?

Нова генерация акумулаторни технологии прави китайските електромобили по-устойчиви и по-евтини, елиминирайки конкуренцията по света (снимка: BYD)

В рамките на само една седмица през февруари бързо развиващият се китайски автомобилен производител BYD представи „танцуващ“ електрически суперавтомобил на стойност 236 000 щатски долара и плъгин хибрид за 11 000 долара. Двата автомобила са коренно различни на пръв поглед, но все пак ги свързва едно нещо: техническото майсторство на BYD в областта на батериите и способността на компанията да разработва и произвежда акумулаторни клетки в мащаб – и всичко това на ниска цена.

Какво да каже автомобилният гигант General Motors, който се бори усилено да пусне своите никел-кобалт-манганови (NCM) батерии Ultium и своите електромобили? За разлика от него, BYD е основана през 1995 г. от китайския химик Уанг Чуанфу като скромен производител на никел-кадмиеви клетки за телефони, с нулев опит в автомобилния бизнес. И все пак BYD превърна този недостатък в предимство, което днес изглежда като да променя правилата на играта.

Китайският автомобилен производител, подкрепен от Уорън Бъфет, е продал повече електрически превозни средства през 2023 г. от който и да е световен автомобилен производител. Тя е реализирала 1,6 милиона електромобила и още 1,4 милиона хибрида.

Когато всеки друг електрически спортен автомобил, суперавтомобил или хиперавтомобил разчита на никел-кадмиеви батерии с високо съдържание на никел, 947-киловатовата суперкола U9 с нейните 1287 конски сили ще разчита на същите литиево-желязно-фосфатни клетки „Blade“, които стоят в основата на другите модели на BYD.

Тези LFP акумулатори, създадени от подразделението FinDreams на BYD, привличат все повече производители на електромобили заради термичната стабилност на клетките и достъпната химия, която не изисква нито скъп кобалт, нито носи етичния товар на вредния добив.

Китайски компании като BYD и Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL) може скоро да доминират пазара на LFP и веригата за доставки. Пазарните наблюдатели определят това като ирония на съдбата.

Самата технология води началото си от Тексаския университет и покойния Нобелов лауреат Джон Гуденау, помогнал за пионерството в технологията, която днес е „най-горещата“ в света на електромобилите и дава на китайските производители коз, с който да завладеят световния пазар.

LFP пакетът с капацитет от 80 киловатчаса, вграден в суперавтомобила U9 на BYD, е до голяма степен причината за обявената начална цена, която може да накара Ferrari да се изчерви, да не говорим за хърватската Bugatti Rimac и неговия суперавтомобил Rimac Nevera на стойност $2,2 милиона.

Цената на BYD очевидно спестява пари за вграждането на други амбициозни технологии. Сред тях са активна система за контрол на каросерията, активни амортисьори, хидравлика за контролиране на движенията на корпуса по множество оси, усъвършенствани системи за подпомагане на водача (ADAS). Но звездата е наборът от четири „песни в танцов режим“, които позволяват на колата да се клати, подскача и подмята или да се движи на три колела.

BYD твърди, че U9 достига максимална скорост от 309 километра в час и ускорява до 100 км/ч за по-малко от 2,4 секунди. Не че няма бензинови коли, които могат да ускорят толкова бързо, но цената им е доста по-висока. BYD определя пробега на U9 на 465 километра. Времето за зареждане от 30 до 80 процента е 10 минути.

Има и още. U9 идва след друг амбициозен модел на BYD, това е Yangwang U8. Този електрически SUV с мощност 833 kW и 1200 к.с. може да се носи по вода до 30 минути при спешни случаи.

Списъкът може да продължи с още интересни постижения, но да се върнем на батериите. BYD наскоро направи първата копка на първата си фабрика за натриево-йонни клетки. Това е съоръжение за 1,4 милиарда долара с планиран годишен капацитет от 30 гигаватчаса. Подобно на LFP, и натриево-йонните клетки доскоро бяха гледани с презрение. Но това се променя бързо.

Изобилният алкален метал се продава за по-малко от 5 процента от цената на лития. Натриево-йонните батерии не могат да достигнат енергийната плътност на литиево-йонните и както жизненият цикъл, така и работата им при студено време нямат добра слава, но китайските компании казват, че всичко се подобрява. Плюсовете включват изключителна термична стабилност и безопасност и елиминирането на токсични и скъпи елементи като литий, кобалт, мед или никел.

Технологията постепенно „стъпва“ на реалния пазар. В края на декември Yiwei на JAC Group започна да слиза от поточна линия. Този модел е задвижван от батерии с катоди, базирани на натрий.

CATL, конкурент на BYD и топ-производител на батерии, казва, че е разработил начин за комбиниране на натриеви и литиево-йонни клетки в един пакет – така се възползва както от превъзходната енергийна плътност на лития, така и от достъпността и ефективността на натрия при студено време.

Пазарната експанзия на BYD вече среща отпора на САЩ. Навлизането на електромобилите ѝ ще бъде отчасти възпрепятствано от 25% мито върху китайските автомобили, въведено за първи път от администрацията на Тръмп. Преди броени дни пък текущият президент Байдън заговори за „опасения за националната сигурност“.

Очевидно САЩ ще се постарае да попречи на китайските електромобили да нахлуят на американския пазар, позовавайки се на потенциални рискове за националната сигурност. „Китай е решен да доминира в бъдещето на автомобилния пазар… Политиките на Китай могат да наводнят нашите пазари с неговите превозни средства, създавайки рискове за нашата национална сигурност. Няма да позволя това да се случи в моя мандат“, заяви Байдън, цитиран от The Times.

Но BYD не разчита само на пазарите в Северна Америка. Фирмата се утвърди в Австралия и е здраво стъпила и на европейските пазари. Започна продажби и в Бразилия и Мексико.

На фона на случващото се повечето анализатори и производители на автомобили смятат, че е въпрос на време вълна от китайски автомобили да залее света. И в основата на успеха им са новите видове батерии.

Коментари по темата: „Пренаписват ли се правилата за батериите на е-колите?”

добавете коментар...

  1. Иван

    350 милионен пазар с огромна покупателната способност, кредитна но все пак… И ти щеше да искаш да си продаваш краставиците И там

  2. Пламен

    Постоянно го чувам от както се помня. Все са много голяма работа и все искат в Америка да са.

Коментар