Законът за изкуствения интелект на ЕС ще се превърне в най-изчерпателната регулаторна рамка в света за AI. Предприятията, които правят бизнес в ЕС, ще трябва да се съобразят с изискванията или ще бъдат изправени пред масивни санкции.
Европейският съюз прие в сряда своя всеобхватен Закон за изкуствения интелект, който ще установи строги насоки и санкции за фирмите, използващи AI. ЕС ще въведе новите регулации на етапи между 2024 г. и 2027 г., насочени към „високорискови” AI приложения. Компаниите, които нарушават новите правила, могат да получат глоби до 7% от глобалния оборот или 38 милиона долара, което от двете е по-високо.
Гласуването мина с 523 гласа „за”, 46 „против” и 49 неподадени гласа. Законът ще влезе в сила през май след одобрение от Европейския съвет и след проверка на правния език. Законът за изкуствения интелект, написан през 2021 г., категоризира рисковете от AI от „неприемливи” – обозначение, което би довело до забрана – до „високи”, „средни“ и „ниски” опасности.
„Европа сега е глобален „установител” на стандарти в областта на изкуствения интелект”, написа Тиери Бретон, европейският комисар за вътрешния пазар, в социалната мрежа X.
Членът на Комитета за граждански свободи на Комисията Драгош Тудорах похвали приемането на Закона за AI, но каза, че работата тепърва започва. „Свързахме концепцията за изкуствен интелект с фундаменталните ценности, които са в основата на нашите общества”, каза той. „Изкуственият интелект ще ни накара да преосмислим социалния договор в основата на нашите демокрации, нашите образователни модели, пазарите на труда и начина, по който водим война”, допълни Тудорах.
Какво могат да очакват фирмите
Подобно на общия регламент за защита на данните на ЕС (GDPR), който определя начина, по който фирмите събират и защитават данни, Законът за изкуствения интелект се очаква да има широко въздействие върху бизнеса в световен мащаб. Много глобални компании приспособяват своите практики за данни, за да отговарят на GDPR като основна рамка за управление.
„Този закон е най-категоричният удар в управлението на това AI чудовище”, коментира Ниш Митал, партньор на фирмата за ИТ изследвания Everest Group, в интервю за InformationWeek. Според него, колкото и влиятелен да е GDPR за световния бизнес, влиянието на Закона за изкуствения интелект може да бъде по-дълбоко.
„Вярвам, че това ще има „ефект на ореола” за други региони. GDPR се занимава с много специфична тема около поверителността на данните. Но AI е толкова голям, широк екзистенциален проблем за нашето общество и бизнес в момента. Всяка страна се опитва да види какво може да направи, за да се вдъхнови от този закон под някаква форма”, допълни Митал.
Джонатан Дамброт, главен изпълнителен директор на фирмата за AI сигурност и доверие Cranium, коментира, че регулациите дават на бизнесите необходимата рамка, докато се надпреварват с нови инструменти за AI. „Стръмните глоби ще бъдат ефективен мотиватор”, казва Дамброт. „Глобите, които се предлагат, са значително по-високи от глобите, свързани с GDPR, така че ще се обърне много внимание на това”.
По думите на Сам Ли, основател и главен изпълнителен директор на разработчика на платформа за съответствие Thoropass, прецедентът на Закона за изкуствения интелект ще бъде стартова площадка за пътните карти за AI на организациите по света. „Това е златният стандарт, основата на всички допълнителни рамки, които други държави ще приемат”, каза той.
Как трябва да реагират ИТ директорите
ИТ директорите (CIO) и други ИТ лидери ще бъдат натоварени със задачата да осигурят съответствие на техните организации с новия закон или ще струват на компаниите си милиони долари глоби. Така например, ИТ директорите могат да се съсредоточат върху хигиената на данните, да намерят най-доброто и най-ценното за конкретни случаи на използване на AI и да говорят с партньори и други заинтересовани страни относно новите разпоредби.
„Не сте сами в това пътуване”, казва Митал от Everest Group. „Говорете с вашите партньори, вашите приятели по информационни технологии и други колеги в индустрията, за да разберете какво правят и да се учите от тях”.
Започването с чисти данни е ключово, казва той. „Ако мислите, че имате проблем с AI, вероятно не е проблем с AI, вероятно е проблем с данните… Много неща, които се объркват, се свеждат до качеството на моделите на данни и управлението на данните. Не можете да изградите AI замък върху слаба основа”, обобщава Митал.