И демократите, и републиканците в САЩ обвиняват Microsoft, че е подчинила интернет търсенето със своята услуга Bing на цензурата в Китай. Политиците настояват компанията да изтегли търсачката си от страната.
Разследващ доклад за практиките на Microsoft на китайския пазар, публикуван по-рано този месец от Businessweek, твърди, че резултатите от търсенето в услугата Bing се цензурират, за да съответстват с местния закон. Това предизвика реакция в Сената.
Миналата седмица сенаторът демократ Марк Уорнър призова Microsoft да обмисли изтеглянето на Bing от Китай. По-късно републиканският сенатор Марко Рубио коментира по имейл до Блумбърг, че няма защита срещу подобни практики не само от страна на Microsoft, но и от всяка друга американска компания.
„Всяка компания, която прави бизнес в Китай, прави отстъпки пред един геноциден, авторитарен режим. Американските компании се опитват да рационализират избора си пред американските законодатели и регулаторни органи, но няма защита срещу цензурата по заповед на Китайската комунистическа партия”, каза сенаторът.
Машината за цензура в Пекин често е наричана „Великата китайска защитна стена”. Компаниите на пазара са принудени да изпълняват искания за цензура на съдържанието в портфолиото на техните онлайн услуги. Това е причината много западни компании да напуснат пазара, докато други са били забранени, поради отказ да се съобразят с изискванията.
Не е ясно дали реакцията на Сената ще принуди Microsoft да преразгледа позицията си. Първоначалният отговор на компанията на репортажа на Блумбърг ясно показа, че Microsoft планира да продължи да управлява Bing в Китай по същия начин, както беше до този момент:
„Ние цензурираме резултат само в отговор на тесен правен ред, който считаме, че ни задължава да го направим, и редовно отхвърляме [цензурата], когато смятаме, че дадена поръчка не е в съответствие с правилното тълкуване на китайските правила. Алтернативата е да напуснем пазара, което би послужило само за лишаване на хората от информацията, която иначе имат чрез Bing”.
С пазарен дял от 16,55% според Statcounter, Bing заема второ място на пазара на търсене в Китай и се справя изключително добре, в сравнение със световния си дял от малко над три процента. Една от значимите причини за този успех е фактът, че Google се оттегли от китайския пазар преди години.
Microsoft обаче има опит с изключването на услуги в Китай. Тя изтегли своята професионална социална мрежа LinkedIn от страната през 2021 г. Въпреки това LinkedIn стартира своя китайско подразделение InCareer, но в крайна сметка затвори напълно услугата миналата година.