Произведените в Китай електрически превозни средства ще заемат повече от една четвърт от продажбите на EV в Европа тази година, като делът им ще се увеличи с над 5% спрямо миналата година, сочи нов анализ, публикуван от CNBC.
Около 19,5% от електромобилите, захранвани с батерии, продадени в ЕС миналата година, са произведени от Китай, като близо една трета от продажбите във Франция и Испания са е-коли, доставени от азиатската страна, по данни на Европейската федерация за транспорт и околна среда (T&E).
Делът на произведените в Китай електрически превозни средства в региона се очаква да нарасне до малко над 25% през 2024 г., според проучването на T&E, тъй като китайски марки като BYD увеличават своята глобална експанзия.
Докато повечето електромобили, продавани в ЕС, са от западни марки като Tesla, която произвежда и доставя електромобили от Китай, само китайските марки се очаква да заемат 11% от пазара в региона през 2024 г. Този дял може да достигне 20% до 2027 г., прогнозира T&E.
Констатациите идват, докато Европейската комисия проучва субсидиите, давани на производителите на електрически превозни средства в Китай, за да определи дали те несправедливо подбиват местните компании. Некитайски марки, които доставят от Китай, като Tesla и BMW, могат да бъдат включени в текущото разследване на субсидиите.
Според Ту Ле, основател на Sino Auto Insights, стимулите, въведени в Китай в началото на 2010 г., доведоха до скок на стартиращи фирми и увеличен капацитет на батериите в страната, проправяйки пътя за достъпни електромобили.
„ЕС и САЩ са толкова изостанали, защото нямат качествени електромобили на достъпни цени. Производителите на традиционни автомобили съвсем наскоро се фокусираха върху проектирането и инженеринга им”, добави той.
T&E предполага, че ще е необходимо повишаване на тарифите за EV до поне 25% от сегашните 10% за „средните” електрически автомобили като седани и SUV от Китай, за да станат по-скъпи от техните еквиваленти в ЕС, въпреки че компактните SUV и „по-големите автомобили” ще останат малко по-евтини. Но това ще изисква Европа да стане по-самостоятелна в производството на батерийни клетки за местната EV индустрия.
„Не могат да създават достъпни (и печеливши) електромобили без китайски батерии, защото китайците са много по-напред както от ЕС, така и от САЩ по отношение на добива на минерали, рафинирането и производството”, каза Ту Ле.
В отговор на политическите рискове, свързани с доставката на произведени в Китай електромобили в Европа, базирани в Азия производители като Tesla и BYD увеличиха производствените си усилия в региона. Tesla се стреми да разшири своя завод за сглобяване в Германия, докато BYD планира да построи фабрика в Унгария.
„Целта [на тарифите] трябва да бъде локализиране на веригите за доставка на EV в Европа, като същевременно се ускори натискът на EV, за да се получат пълните икономически и климатични ползи от прехода”, казва T&E в своя доклад.