от Александър Александров
Ако се чудите какво е общото между смартфоните, квантовите комуникации, бъдещето на спорта, автомобилите, велосипедите, виртуалната реалност, банките и дори битовата електроника… отговорът е Световният мобилен конгрес (MWC), който се проведе наскоро в Барселона.
За поредна година събитието успя да обедини иновации от почти всички области на обществения живот, а за мащаба му е показателно, че издание 2024 беше посетено от общо 101 000 души от 205 държави по света. Броят на журналистите, които отразяваха конгреса през тази година, надмина 2600 (включително и кореспондент на TechNews.bg), участвалите държавни глави бяха двама, а само стартъпите, представени в осма палата на конгреса бяха над 930. Ето и най-любопитните акценти от тазгодишното издание на мобилното шоу.
Мрежите
По традиция във форума се включват всички водещи компании от сектора на мрежовото и телекомуникационно оборудване, а през тази година имаше няколко големи анонса в тази сфера. Huawei, заедно със своите партньори представи мрежи от междинното поколение 5.5G с 10 Gbps скорост, свързвайки зала 1 на изложението с плажа Барселонета в Барселона. Очаква се преминаването от 100 Mbps скорост при 4G, към 1 Gbps в ерата на 5G и вече – към 10 Gbps при поколение 5.5G да доведе до дълбоки промени в икономиката и живота на хората.
И докато част от посетителите присъстваха на 5.5G тестовете, GSMA Intelligence (GSMAi) публикува ново проучване, което показва, че до 2029 г. се очаква 5G да представлява над половината (51%) от мобилните връзки в света, а до края на десетилетието то да достигне 56% от тях, превръщайки се в доминиращата технология за клетъчна комуникация. Към януари 2024 г. 261 оператора в 101 държави са стартирали търговски 5G услуги, а над 90 телекома са се ангажирали да направят това в близко бъдеще.
Междувременно на тазгодишния конгрес телеком индустрията показа, че гледа и към алтернативни технологии за комуникация. Корейският SK Telecom, финландската Nokia и още няколко компании създадоха нов алианс, който ще се посвети на развитието на
екосистемата за квантови комуникации.
Според неговите създатели, той включва компании с „ключови технологии и компоненти в квантовата област“, а през първата половина на тази година се очаква да бъде пусната съвместна марка, която да потвърди официалното име на групата.
Европейската космическа агенция (ESA) от своя страна се включи във форума, обявявайки ново партньорство с GSMA Foundry в сферата на наземно – сателитните комуникации. То ще включва редица инициативи и инструменти за финансиране, насочени към сътрудничеството между мобилната и сателитната индустрия, както и разработване на нови услуги, обединяващи клетъчните мрежи със спътниковите комуникации.
Освен за представяне на нови технологии за свързаност, телеком индустрията използва Световния мобилен конгрес и за лобиране по отношение на секторните регулации. Мениджърите на някои от най-влиятелните оператори, включително Маргерита Дела Вале от Vodafone, Хосе Мария Алварес-Палете от Telefonica, Кристиел Хейдеман от Orange и Тимътеус Хьотингерс от Deutsche Telekom, отправиха към европейските институции съвместно
искане за облекчаване и подобряване на регулациите
в области като разпределението на радиочестотния спектър и консолидацията на телеком пазара. Те изразиха опасения, че Европа е изложена на нарастващ риск да изостане от други региони в света по отношение на технологичните иновации и инвестициите в цифрова инфраструктура. Хьотингерс заяви, че повече от 60% от европейските телекомуникационни компании вече не печелят достатъчно, за да покрият разходите си за капиталови инвестиции, докато ръководителката на Vodafone Дела Вале призова за нова сделка за развитието на сектора на Стария континент.
Телефоните
По традиция премиерите на нови смартфони е друга голяма тема от конгреса в Барселона. През тази година най-значимо беше представянето на новата 14-та серия на Xiaomi флагманите, а освен китайския гигант, нови модели показаха още Nothing, Honor, TCL, ZTE и други по-малки производители.
Акцентът в премиерата на Xiaomi беше върху висококачествената камера и партньорството с Leica в тази област. Новата серия включва моделите Xiaomi 14 и Xiaomi 14 Ultra, като вторият разполага с четворна задна камера, с четири 50 мегапикселови сензора, дисплеят му е 6,73 – инчов по технология AMOLED, а батерията е с капацитет 5000 милиамперчаса. С него в някои страни се предлага и отделен комплект за фотография, който обаче няма да бъде достъпен на българския пазар. И двата смартфона работят с мобилния чипсет Snapdragon 8 Gen 3 на Qualcomm и софтуера HyperOS, който е в основата на екосистемата на компанията.
Nothing събра журналисти на отделна локация в Барселона по време на конгреса, за да покаже под стъклен похлупак първия си бюджетен модел – Nothing Phone (2a). Официалната премиера на модела беше няколко дена по-късно. Той следва дизайнерската концепция на предишните устройства на бранда – прозрачен заден панел, индустриален стил и глиф подсветка.
Изкуственият интелект (AI)
беше другата голяма тема на мобилния конгрес в Барселона. Един от водещите лектори тази година – Майкъл Дел – сподели визията си за бъдещето на телеком сектора и подчерта значението на изкуствен интелект и облачните изчисления за неговото развитие. Според него преходът от традиционните изчисления към изкуствения интелект е голям скок, който тепърва предстои да ускори икономиката, но също и да допринесе за развитие на творчеството и човешкия потенциал. “Имам чувството, че се случва десет пъти по-бързо от предишните вълни… Преминаваме
от изчисления и компютри, към познание и мозъци,
което е напълно различно пространство от това, в което сме били в миналото” – посочи Дел пред аудиторията на MWC 2024. С навлизането на AI, нуждата от специализирани решения за изчисления, съхранение и свързаност никога не е била по-критична и Dell Technologies, използвайки обединението си с EMC, усилено цели да се позиционира в тези сегменти.
Друг ИТ гигант, който също иска да бъде доставчик на инфраструктура за новата икономика, задвижвана от AI, е Microsoft. Лично президентът и заместник – председател на компанията Брад Смит излезе на основната сцена на конгреса, за да разкаже какво прави тя в тази област. Той сравни изкуствения интелект с появата на
печатарската преса на Гутенберг,
която е формирала цяла нова икономика, създавайки различни браншове. По същия начин AI вече допринася за появата на нови сегменти и работни места, а Microsoft възнамерява да играе ключова роля като доставчик на инфраструктура за тях.
Брад Смит обяви също, че компанията е направила инвестиция в размер на 16 млн. щ. долара в още един AI разработчик – Mistral AI (припомняме, че тя вече е инвеститор в OpenAI). Той очерта и серия от принципи за отговорно внедряване на изкуствен интелект. Те включват създаване на условия за иновации и конкуренция, съобразяване със законите и разпоредбите във всяка държава, както и обособяване на широк спектър от партньорства.
Телеком операторите също демонстрираха своя интерес към AI по време на мобилното шоу в Барселона. Пет от тях – SK Telecom, e&, Singtel, Deutsche Telekom и SoftBank Corp. – дори разкриха плановете си за съвместно разработване на големи езикови модели (LLM) за телекомуникационни услуги. В същото време други пет компании – Ericsson, Nokia, Samsung Electronics, Microsoft и T-Mobile САЩ – обявиха присъединяването си към AI-RAN Alliance – нова организация, която има за цел да насърчи използването на изкуствен интелект за трансформиране на радио инфраструктурата.
Устойчивост
Организаторът на MWC 2024 – асоциацията GSMA – представи по време на форума своя доклад 2024 Mobile Net Zero, който отчита спад на въглеродните емисии в телеком сектора с 6% от 2019 г., до 2022 година. Според документа, Европа е лидер в тази тенденция с 50% намаление на емисиите, докато в Северна Америка, Латинска Америка, Близкия изток и Северна Африка те са ограничени с 20 – 30 процента. В Китай и Азиатско – тихоокеанския регион, които вече са най-големите мобилни пазари в света, обаче се отчита нарастване. По всичко личи, че секторът има да извърви още дълъг път до постигането на своята цел за нулеви емисии до средата на века.
Ще полетят ли колите?
Още една футуристична технология, която има отношение към ограничаването на емисиите, също беше в светлината на прожекторите на тазгодишния мобилен конгрес. Това са летящите коли. Един от най-очакваните лектори на форума беше главният изпълнителен директор на Alef Aeronautics Джим Духовни, който представи основните характеристики на своя прототип за такова возило и акцентира върху спестяването на време, но също и намаляването на задръстванията, до което ще доведат летящите коли.
„Броят на автомобилите в градовете се удвоява на всеки 20 години, но ширината на пътищата остава същата” – посочи той и добави, че концепцията за летящ автомобил е проучвана от десетилетия, но до 2015 г. са липсвали необходимите технологии, включително микроелектроника и батерии. Това е и годината, в която Alef започва да разработва прототипа си на стойност 300 000 щ. долара. Според Духовни той е поне два пъти по-бърз от всеки транспорт, тъй като преодолява опашките по пътищата и на практика е „най-екологичното моторно превозно средство”.
Самият прототип не беше представен на MWC. Посетителите обаче имаха възможност да видят на живо други две концепции за летящи коли – таксито с вертикално излитане (eVTOL) на корейската Joby Aviation, както и модел с шест ротора на щанда на оператора Etisalat.
Бъдещето на производството
беше друга гореща тема в Барселона тази година, като в рамките на конгреса се проведе специален форум, посветен на т.нар. фабрики с изключени светлини – интелигентни производствени комплекси, в които почти всички дейности се извършват от роботи. Това е възможно благодарение на технологии като интернет на нещата (IoT), разнообразни сензори, дигитални близнаци на оборудването, вездесъщия изкуствен интелект, машинното зрение, но също и критично важната 5G мобилна свързаност.
Изводите са ясни и малко плашещи – производството вече може да се осъществява без работници. Остава да разберем с какво ще се занимават и как ще си изкарват парите всички онези работещи във фабриките, когато се окажат ненужни.