Съкращенията в Tesla засилват опасенията за бизнеса на компанията

„Няма нещо, което да мразя повече, но трябва да се направи”, каза Илон Мъск в бележка относно съкращенията в компанията (снимка: Elon Musk / X)

Компаниите често поскъпват след обявяване на съкращения на работни места, тъй като Уолстрийт се обединява около перспективите за подобрена ефективност и печалби. Но инвеститорите не се отнесоха така към последните новини от Tesla.

Акциите на производителя на електрически превозни средства се сринаха с почти 6%, падайки до най-ниското си ниво от май миналата година, след като изпълнителният директор Илон Мъск каза на служителите, че компанията ще съкрати повече от 10% от глобалната си работна сила. „Няма нещо, което да мразя повече, но трябва да се направи”, пише Мъск в бележка относно съкращенията.

Акциите на Tesla паднаха с 29% през първото тримесечие, което е най-лошият период за компанията от края на 2022 г. и третият най-рязък спад от първоначалното публично предлагане през 2010 г., , отбелязва CNBC. Сега ценните книжа на Tesla се търгуват с 60% под пика си, достигнат през ноември 2021 г.

Предишните съкращения не предизвикаха такъв пазарен песимизъм. През 2018 г., когато Tesla съкрати 9% от персонала, акциите ѝ поскъпнаха с повече от 3%. През 2022 г. акциите на компанията паднаха с 9% след първоначалните доклади за съкращения, но се възстановиха, след като Мъск направи изясняващи коментари дни по-късно.

Днешната Tesla се намира в различно по характер затруднение. По-рано този месец автомобилният производител отчете спад в доставките през първото тримесечие, което е и първият годишен спад от 2020 г., когато пандемията Covid прекъсна производството. В Китай Tesla се сблъска с яростна конкуренция от местни производители на електромобили, включително BYD и производителя на телефони Xiaomi.

Преди съкращенията Tesla намаляваше цените и предоставяше други стимули за купувачите, което доведе до ерозия на маржа. Миналата седмица компанията заяви, че намалява наполовина цената на абонамента за своята първокласна система за подпомагане на водача, предлагана на пазара като “пълно самостоятелно шофиране” (FSD), за клиенти в САЩ. FSD не прави превозните средства автономни и изисква внимателен шофьор по всяко време.

Според нови данни от Kelley Blue Book, цените на електромобилите като цяло са били по-ниски с 9,7% на годишна база през март, благодарение на „силните пакети от стимули”. Цените на Tesla достигнаха дъното през януари, въпреки че се повишиха през март.

Новините от Tesla в понеделник не бяха само за съкращения – мениджърите на компанията Дрю Баглино и Рохан Пател обявиха, че напускат. Баглино е работил с Tesla от ранните години, започвайки като електроинженер през 2006 г. Пател се присъединява към Tesla през 2016 г., след като работи като старши съветник на бившия президент Барак Обама по въпросите на климата.

В бележката за съкращенията Мъск каза, че „е изключително важно да се разгледа всеки аспект на компанията за намаляване на разходите и увеличаване на производителността”. Въпреки това анализатори и инвеститори виждат проблем с търсенето. Според FactSet, 18 анализатори са понижили ценовите си цели за акциите на Tesla този месец, докато никой не ги е повишил.

„Точно когато си мислите, че новините не могат да станат по-лоши за Tesla, имаме въпроси относно търсенето на EV, които се появяват през последните няколко тримесечия”, каза Дъг Клинтън, управляващ партньор в Deepwater Asset Management, в предаването „Squawk Box” на CNBC. „Сега имаме въпроси относно това дали ще произведат евтиния модел 2 и ще намалят цените на FSD”.

Tesla започна да признава по-рано тази година, че растежът през 2024 г. може да бъде „забележимо по-нисък” в сравнение с предходната година. Компанията обяви, че е между две вълни на растеж на EV, но се въздържа от публикуване на насоки за 2024 г.

Освен засилената конкуренция и динамиката на EV индустрията, фактор е и непредсказуемостта, която идва с Илон Мъск. Милиардерът е изправен пред проверки от множество регулаторни агенции относно сделките си в X (бивша Twitter) и акционерите са загрижени дали той отделя достатъчно внимание на Tesla.

Мъск е главен изпълнителен директор на SpaceX, притежава X, стартира фирма за изкуствен интелект xAI, управлява компанията за мозъчни компютърни интерфейси Neuralink и предприятието за транспортни тунели The Boring Co.

Междувременно той многократно е пренебрегвал имигрантите без документи, ругаел е инициативите за корпоративно многообразие и е публикувал повторно фалшиви теории на конспирацията. По-рано Мъск каза, че не е пропуснал никакви „важни” срещи в Tesla и че остава ангажиран с дейността на компанията.

Коментари по темата: „Съкращенията в Tesla засилват опасенията за бизнеса на компанията”

добавете коментар...

  1. Българин

    Още си карам старата Шкода 120Л.

Коментар