Какво вещае директивата за платформените служители?

Нова директива на ЕС въвежда презумпция за заетост за всички, които изпълняват поръчки, обработвани през големите цифрови платформи за услуги (снимка: CC0 Public Domain)

Европейският парламент одобри с огромно мнозинство набор от нови мерки, за да гарантира, че заетостта на милиони хора, работещи към дигитални платформи за услуги, е правилно класифицирана. Новата норма налага правила за управлението на тези хора, когато в процеса на оценяване се използват софтуерни алгоритми.

Първоначално предложена от Европейската комисия (ЕК) през февруари 2022 г., наскоро одобрената „Директива за работещите към дигитални платформи“ въвежда „презумпция за заетост“. Това означава, че милионите хора в Европа, работещи за платформи на цифровата икономика като Uber, Deliveroo и други, следва да бъдат прекласифицирани като „работници“, а не като „самонаети лица“.

Разграничението е важно, тъй като класифицирането на един работещ като пряк служител дава право на служителите на много по-широк набор от права и възможности за защита на работното място. Директивата – приета с 554 гласа „за“ и 56 гласа „против“ – също така обръща настоящата тежест на доказване при трудови спорове. Това означава, че именно собствениците на платформата, а не отделният служител, имат задължението и отговорността да докажат, че няма трудово правоотношение.

От друга страна, презумпцията за заетост е оставена в ръцете на законотворците на отделните държани-членки. По-предишните версии на текста на директивата включваха подробни критерии за това кога се задейства правната презумпция за заетост, но при последната редакция те бяха отхвърлени. Вместо това се определя задължение на държавите-членки да си създадат механизми за въвеждането на тази презумпция в рамките на собствените си национални законодателни системи.

Директивата предвижда и регулиране на използването на алгоритми и данни на работника и работното място по редица начини, включително като определя, че лице, извършващо работа към дигитална платформа, не може да бъде уволнено или съкратено въз основа на решение, взето от алгоритъм или друг вид система за автоматизирано вземане на решения. Вместо това дигиталните платформи ще трябва да осигурят човешка роля за важните решения, които пряко засягат работниците.

Забранява се на операторите на цифровите платформи да обработват определени видове лични данни за своите работници, като например информация за техните лични убеждения и емоционални или психологически състояния. Подобрената прозрачност на данните ще обхване и още. Налага се задължениe на платформите за информиране на работниците и техните представители за това как работят техните алгоритми, както и как поведението на работника влияе върху решенията, взети от автоматизирани системи.

Работодатели на 28 млн. души

Анализ на Европейската комисия от 2021 г. установи, че цифровите платформи за труд (повече от 500 от които в момента са активни в Европа) са работодатели на общо над 28 милиона души. Очаква се тази цифра да достигне 43 милиона до 2025 г. Анализът сочи, че най-малко 5,5 милиона от тези работници могат да бъдат погрешно класифицирани като самонаети лица – с всички последици от това.

„С новата директива до 40 милиона работници в платформи в ЕС ще имат достъп до справедливи условия на труд. Тази историческа сделка ще им даде достойнство, защита и права“, каза италианският евродепутат и докладчик на комисията по заетост и социални въпроси Елизабета Гуалмини.

„Това ще коригира проблема с фалшивата самостоятелна заетост. Ще предотврати нелоялна конкуренция. Ще защити истинската самостоятелна заетост и ще въведе новаторски правила за управление на алгоритми. Директивата ще се превърне в истински еталон на световно ниво. С гордост мога да заявя: Европа защитава своите работници, своя социален модел и своята икономика“, добави тя.

Пиер-Ив Дермань, белгийският вицепремиер и министър на икономиката и заетостта, отговорен за преговорите по директивата от името на Европейския съвет, добави: „Това е първият законодателен акт на ЕС, който регулира алгоритмичното управление на работното място и определя минимални стандарти на ЕС за подобряване на условията на труд за милиони работници в платформи в целия ЕС“.

След като текстът бъде официално приет от Съвета и публикуван в Официалния журнал на ЕС, държавите-членки ще разполагат с две години, за да включат разпоредбите на директивата в националното си законодателство.

Норма и във Великобритания

Макар да е вече извън ЕС, и Великобритания има разработена норма за дигиталните платформи и отношенията им с техните работници. В средата на април 2024 г. Конгресът на профсъюзите на Обединеното кралство (TUC) публикува „готов за работа“ закон за регулиране на изкуствения интелект на работното място. Той определя набор от нови законови права и защити за управление на неблагоприятните ефекти на автоматизирано вземане на решения за работниците.

„Подобно на директивата на ЕС, нашият законопроект има разпоредби относно човешкия надзор върху алгоритмично-управляваното вземане на решения. Предвидени са права за колективна информация и консултиране. Що се отнася до прегледа от хора, нашият законопроект определя серия от специфични изисквания, включително лицето, извършващо прегледа, да е подходящо обучено, способно да обсъжда и изяснява причините за решението,“ коментира политическият служител на TUC Мери Тауърс.

Коментари по темата: „Какво вещае директивата за платформените служители?”

добавете коментар...

  1. Или

    Или ще има некаква вратичка пролука или далавера за заобикаляне или ще скапе тоз бизнес и ще изпофалират най вероятно и двете.

Коментар