В две сделки, обявени миналата седмица, Oracle вплете облачната си инфраструктура още повече в услугите на OpenAI и Google Cloud. Какво означава това за корпоративните информационни системи?
Миналия вторник Oracle, Microsoft и OpenAl обявиха партньорство, което разширява Azure Al на Microsoft към Oracle Cloud Infrastructure (OCI), за да даде на OpenAI повече капацитет. Oracle също обяви партньорство с Google Cloud за комбиниране на OCI и Google Cloud технологии за ускоряване на модернизацията и миграцията на приложения.
В изявление главният изпълнителен директор на OpenAI Сам Алтман каза, че OCI ще позволи на OpenAI да продължи да се мащабира, изпълнявайки някои от работните си натоварвания върху тази инфраструктура. Споразумението за Google Cloud цели да предложи, наред с други ресурси, базата данни и приложенията на Oracle в тандем с платформата и изкуствения интелект на Google Cloud.
Сид Наг, вицепрезидент в групата за технологии и доставчици на услуги в Gartner, каза, цитиран от Information Week, че партньорството на Oracle с Google, в сравнение с предишно споразумение с Microsoft Azure, ще позволи на работните натоварвания в средата на Google да комуникират с базата данни на Oracle, ако е необходимо.
„Това популяризира цялостната идея за мултиоблак”, коментира Сид Наг. „Много клауд доставчици говорят за мултиоблачни услуги, но те всъщност не влагат парите си там. Сега имаме пример, когато те наистина правят нещо по въпроса”.
По отношение на другото обявено партньорство – между Oracle, Microsoft и OpenAl – според Наг, изглежда Microsoft ще използва капацитета за OpenAI в OCI, за да поддържа Azure AI платформи. „Изглежда, че нуждата от капацитет, който OpenAI има днес или прогнозира в бъдеще, може да не бъде удовлетворена от инфраструктурата на Microsoft, което означава, че те разчитат на OCI, за да направят това”, каза Наг. „Това, което не е ясно, е дали Microsoft не разполага с този капацитет или иска да го запази за други неща”.
Може да има по-голяма динамика извън тази конкретна сделка. „Мисля, че ще видим повече от този бартер на капацитет, който ще се случва между доставчиците на облаци, тъй като облакът се превръща като вашата газова компания или вашата електрическа компания”, казва Наг.
Той сравнява този бартер със споразуменията между големи телекомуникационни доставчици като AT&T и регионалните „Baby Bells”, както и между други оператори. По-нататъшният бартер може да бъде подхранван от продължаващия възход на AI. „Изкуственият интелект ще стимулира огромно търсене на капацитет”, каза Наг. „LLM [големите езикови модели] ще нараснат по размер”.
Изглежда, че има забавяне на AI, особено на генеративния AI, допълни Наг. Не е ясно, според него, колко бързо предприятията ще възприемат GenAI, който може да генерира приходи в по-голям мащаб, отколкото потребителите и любителите, задаващи сладки въпроси на ChatGPT. „Парите ще дойдат от внедряването на GenAI в предприятията. Не е ясно колко бързо ще се случи това и следователно какво въздействие ще има върху въпроса за капацитета”, коментира Наг.
Друг аспект от разширяването на AI в облака може да е желанието да се разпределят някои изчислителни натоварвания сред повече доставчици, отколкото сред хиперскейлъри. „Това очевидно е хитър ход за Oracle по отношение на разполагането на част от този капацитет в техния облак”, смята Спенсър Кимбъл, главен изпълнителен директор на Cockroach Labs. „Определено OCI на Oracle е по-евтин от хиперскейлърите”.
Производствените работни натоварвания може да останат при хиперскейлърите, каза той, но други работни натоварвания могат да отидат другаде. Според него, няма значение къде се извършва обучение за AI.
„Правите цялата тежка изчислителна работа и след това получавате модел и този модел е сравнително малък и не изисква изчисления, които са близо до изчисленията, необходими за обучението”, каза Кимбъл. „Поради това, хиперскейлърите не са най-доброто място за обучения”.