Няколко хиляди разработчици на софтуер призоваха Oracle да се откаже от правата върху търговската марка JavaScript – под това име се разпространява един от най-популярните езици за програмиране в света. Авторите на инициативата вече не разчитат само на щедростта и добротата на Oracle. Те планират да решат дългогодишния проблем чрез Патентното ведомство на САЩ с участието на адвокати.
Видни членове на общността за разработка на софтуер с JavaScript написаха отворено писмо до Oracle, призовавайки корпорацията доброволно да се откаже от правата си върху търговската марка на популярния език за програмиране. Към момента броят на подписите под отвореното писмо надхвърля 8,2 хиляди.
Ненужно объркване
„Като дългогодишен член на общността на JavaScript, вярвам, че е време Oracle да оттегли марката JavaScript”, каза Ферос Абохадиех, основател на стартъпа Socket, пред The Register. „JavaScript се превърна в основата на съвременните уеб разработки, далеч извън контрола на която и да е компания”.
„Придържайки се към тази търговска марка, Oracle причинява ненужно объркване в общността на разработчиците. Време е да направим JavaScript свободен, както по име, така и по време на употреба, така че езикът да може да продължи да се развива и да процъфтява без изкуствени бариери”, допълва той.
Oracle придоби правата върху търговската марка JavaScript с покупката на Sun Microsystems през 2009 г., която я регистрира в САЩ през 2000 г. – пет години след подаването на заявката през 1995 г.
По-рано тази година компанията за анализи SlashData нарече JavaScript най-популярния език за програмиране в света. Според експертите, общо около 25,2 милиона души го ползват. В септемврийската класация на Tiobe за популярността на езиците за програмиране JavaScript заема шесто място след C#, C, Java, C++ и Python.
Марката крие рискове
Подписалите писмото подкрепят тезата, че JavaScript не е необходим като регистрирана търговска марка на Oracle, тъй като компанията реално не я използва. Наистина, в портфолиото на Oracle няма комерсиални продукти, които имат буквената комбинация „JavaScript” в имената си.
В същото време общността се чувства ограничена, когато става въпрос за използване на JavaScript и дори за използване на неговото име, страхувайки се от правно преследване от страна на корпорацията. Например, JSConf, която организира събития за разработчици на JavaScript, внимателно избягва да споменава марката, свързана с Oracle, в имената на своите конференции, заменяйки я с общоприетия двубуквен акроним JS.
Притесненията на членовете на общността относно възможни правни проблеми с Oracle не са напълно неоснователни. Сид Чатърджи, основател на Rust for JavaScript Developers Ltd., който предлага образователни курсове за разработчици, разкри, че е получил писмо от Oracle, с което адвокатите на корпорацията настояват да преименува притежаваната от него компания по досъдебен ред.
Oracle очевидно не е доволна от присъствието на думата „JavaScript” в името на компанията. Но Чатърджи е отказал да удовлетвори искането. Според публикацията на The Register, няколко месеца по-късно корпорацията е прекратила по-нататъшното наказателно преследване на бизнесмена.
Втори опит
Това е вторият опит на JavaScript общността да се свърже с ръководството на американския ИТ гигант. През септември 2022 г. Райън Дал, създател на платформата node.js, призова Oracle да прехвърли търговската си марка в категорията Public Domain.
„Тази търговска марка е тъмен облак, надвиснал над най-популярния език за програмиране в света”, каза Дал. „Внимателните и спазващи закона софтуерни инженери правят всичко възможно, за да избегнат използването ѝ, което води до объркващи термини като ECMAScript”.
Oracle пренебрегна призива на Дал, което, по собственото му признание, изобщо не го е изненадало.
Преминаване в настъпление
Поучена от миналия си опит, общността този път не разчита твърде много на жест на добра воля от Oracle. Инициативната група възнамерява да изпрати петиция до Службата за патенти и търговски марки на САЩ (USPTO) с искане да лиши Oracle от правото върху търговската марка JavaScript на основание, че корпорацията не я е използвала от дълго време.
Според законодателството на САЩ, за да запази дадена търговска марка, собственикът трябва постоянно да демонстрира и потвърждава факта на нейното използване.
Дал e посъветван от свой приятел адвокат да опита по-сериозен подход. Екипът от съмишленици разчита на успех, ключът към който, според общото им мнение, е кампания за обществен натиск върху Oracle.
Освен това Дал и сътрудниците му разчитат на безплатна правна подкрепа (про боно) от адвокати, заинтересовани от случая.