Как AI променя потребителското преживяване?

Светлин Николаев ръководи разработването на иновации и потребителски преживявания в бизнес дивизията „Дигитални преживявания“ в Progress. Неговият екип отговаря за целия процес на създаване на нови продукти – от идентифицирането на идея през експериментирането и валидацията на пазара до създаването на прототип и краен продукт. Преди да встъпи в тази роля, Светлин отговаря за създаването на потребителско преживяване на продуктите за разработчици, трансформиращо взаимодействието на крайния клиент с продукта. Винаги на кръстопът между технологиите и визуалното изкуство, Светлин пренася този опит в света на иновациите, извеждайки на преден план човешката страна на софтуера. Неговият екип създава продукти, които не само решават проблеми, а и с които хората обичат да работят.
(снимка: Progress)

Въпреки че през последните две години изкуственият интелект е сред най-обсъжданите теми, технологията съществува и се използва от години за подобряване на потребителското преживяване. От автоматизирани персонализирани препоръки в услуги като Netflix и Spotify през използването му в спам филтри в имейли до регистрирането на измами в банковите приложения – AI е част от ежедневието ни по много начини. 

Революцията, която виждаме в момента, се дължи не само на по-умните алгоритми, но и на начина, по който потребителите си взаимодействат  с тях. Потребителите вече не се нуждаят от задълбочени знания по ИТ, за да използват AI функции. Изкуственият интелект е наличен, достъпен и очакван в продуктите и услугите, променяйки драстично технологичния пейзаж и отваряйки нови възможности и изисквания към тези, които го създават.

Бъдещето на потребителското преживяване 

През следващите години ще наблюдаваме създаването на хиперперсонализирани, интуитивни и съобразени с физическата среда потребителски преживявания. Те ще отразяват начина на ползване, локация, дори настроенията и личните предпочитания на хората. AI чатботовете и виртуалните асистенти, които ще се използват все повече, ще могат адекватно и на секундата да отговарят и да предлагат персонализирани препоръки.

В допълнение, засиленото използване на  гласови и естествени езикови интерфейси ще способства създаването на повече функционалности като опции за жестомимичен език в реално време, автоматични субтитри или дори навигационни системи за потребители със зрителни затруднения. Адаптирайки се към специфичните нужди на всеки потребител, изкуственият интелект ще премахне бариерите за хора с различни способности, предлагайки универсално достъпни преживявания.

Интересно е, че най-накрая ще видим и емоционално повлияно общуване между интерфейса с изкуствен интелект и потребителите. Различавайки фактори като изражението на лицето и интонацията на гласа, технологията ще може бързо да се адаптира към емоциите на хората и да осигури по-съпричастно и подкрепящо изживяване.

Какво означава това за екипите, разработващи приложения?

Създаването на функционалности с изкуствен интелект не е достатъчно. Те трябва да бъдат лесни за използване и интуитивни, което поставя още по-голям фокус върху ролята на UI/UX дизайна в разработката на приложения. От дизайнерите ще се очаква да балансират богатата функционалност с опростеността, което понякога може да е истинско предизвикателство. Потребителите очакват да навигират лесно през интерфейса и с по-малко стъпки да стигат до крайната цел.

Разработчиците ще продължават да усъвършенстват техническите си умения и разбирането за AI моделите и алгоритмите, необходими за разработването на интелигенти приложения. Ключовo ще бъде правилното използване, управление и анализиране на големи обеми от данни с цел извличане на бизнес изводи, които да се използват за вземане на решения. Приоритет ще бъде коректността на данните, за да може решенията, взети на база тях, да бъдат правилни. Интересно е, че скорошно проучване на Progress показва, че 95% от разработчиците в България считат, че въвеждането на процеси за елиминиране на предубежденията в данните ще повиши доверието в използването на изкуствен интелект в компаниите им, но само 58% споделят, че лидерите на техните организации са активно ангажирани с решаването на този проблем.

Как се променя възприятието на потребителите за AI?

Най-честите предизвикателства сред потребителите са свързани с недоверието в използването на личните данни и точността на прогнозите, препоръките и интерфейсите, управлявани от AI. Това важи най-вече за критични области като медицина, финансови институции и автономно шофиране.

За крайните потребители AI революцията в дигиталните преживявания означава получаване на достъп до информация и контрол, които преди това са били скрити. Интерактивно управление, точни препоръки в реално време и персонализирани функции дават възможността на потребителите да персонализират своите преживявания и да вземат  решения въз основа на данни, предоставени директно през интерфейса.

Границите между AI и потребителските преживявания и интерфейси ще продължат да се размиват. Най-успешните приложения ще бъдат тези, които безпроблемно интегрират усъвършенствани технологии с интуитивен дизайн, предоставяйки персонализирани, удобни и защитени  потребителски преживявания.

автор: Светлин Николаев, старши директор „Потребителско преживяване и нови продукти“, Progress

Коментар