Случаите, в които космическите отпадъци от сателити и ракети нарушават въздушния трафик, далеч не са необичайни (снимка: CC0 Public Domain)
Учените обръщат все по-голямо внимание на проблемите, свързани с космическите отпадъци. Скорошно проучване на Университета на Британска Колумбия (UBC) разкри тревожна статистика: всяка година има 26% шанс космическите отпадъци от ракети да влязат отново в атмосферата и да преминат през натоварена полетна зона.
Макар че вероятността отломки да се сблъскат директно със самолет е изключително ниска, проучването подчертава, че рискът неконтролираните космически отпадъци да попречат на полетите и да създадат допълнителни разходи за авиокомпаниите и пътниците е реален.
Случаите, в които космическите отпадъци нарушават въздушния трафик, далеч не са необичайни. През 2022 г. повторното влизане в атмосферата на 20-тонен ракетен фрагмент принуди испанските и френските авиационни власти да затворят части от въздушното си пространство. С нарастващите изстрелвания на ракети, изследователите на UBC призовават политиците да предприемат действия.
„Неотдавнашната експлозия на SpaceX Starship малко след изстрелването демонстрира предизвикателствата, свързани с необходимостта от внезапно затваряне на въздушното пространство. Властите създадоха забранена за полети зона за самолети, принуждавайки много от тях да се обърнат или да променят маршрутите на полетите си. И това беше ситуация, в която имахме информация къде е вероятно да паднат отломките от ракетата, което не е случаят с неконтролирани отломки, навлизащи в атмосферата от орбита”, казва първият автор на изследването, докторантът по интердисциплинарни изследвания Юън Райт, цитиран от Scientific Reporter.
Изследователите са използвали данни за броя на самолетите в най-натоварения ден на 2023 г. и са ги сравнили с вероятността частите на ракетите да влязат отново на различни нива на въздушния трафик, изчислена въз основа на данни от десетилетие. Денвър, Колорадо, е имал най-висока плътност на въздушния трафик този ден, с около един самолет на всеки 18 квадратни километра.
Използвайки тази стойност като пикова, учените изчисляват вероятността космическите отпадъци да навлязат отново в атмосферата над различни прагове на гъстота на въздушния трафик. Когато разгледали региони с 10 процента или повече пикова гъстота на въздушния трафик – като въздушното пространство Ванкувър-Сиатъл – те открили 26 процента шанс на година космическите отпадъци да навлязат отново в това въздушно пространство.
„Забележително е, че въздушното пространство над Южна Европа, затворено през 2022 г., е било само на 5 процента от пика си. „Има 75 процента шанс за повторно навлизане в такива региони всяка година по целия свят”, добавя Райт.
През 2024 г. е имало 258 успешни изстрелвания на ракети и рекордните 120 неконтролирани повторни влизания на ракетни отломки, като над 2300 ракетни тела все още са в орбита. Същевременно, броят на въздушните пътници се очаква да се увеличи с близо 7% през 2025 г., според Международната асоциация за въздушен транспорт.
Изследователите също така изчисляват годишната вероятност от сблъсък между космически отпадъци и самолет – тя е 1 на 430 000. Когато космическите отпадъци навлязат в натовареното въздушно пространство, авиационните власти или поемат рискове и позволяват на полетите да продължат, или предприемат действия, като пренасочват полетите, или затварят въздушното пространство.
„Но защо властите изобщо трябва да вземат такива решения? Неконтролираното повторно навлизане на телата на ракетите е проектен избор, а не необходимост. Космическата индустрия ефективно изнася риска си върху авиокомпаниите и пътниците”, казва съавторът на изследването д-р Арън Боли, доцент по физика и астрономия.
Вместо това индустрията може да използва ракети, предназначени да навлязат отново в атмосферата по контролиран начин след употреба, падайки безопасно в океана, но това решение изисква колективни международни действия, коментира съавторът на изследването д-р Майкъл Байърс, професор по политически науки в UBC.
Проучването на UBC подчертава необходимостта от действия за справяне с проблема с космическите отпадъци. С нарастването на космическата дейност и увеличаването на броя на полетите, рисковете, свързани с неконтролираното повторно навлизане на космически отпадъци в атмосферата, само ще се увеличат.