AI – от еуфория и страх към реални практики

Изкуственият интелект пести на професионалистите 30 работни дни годишно
(графика: CC0 Public Domain)

Вече се наблюдава трайна интеграция на изкуствения интелект в работния процес, а това налага нуждата от целенасочено обучение на служителите, сочи ново проучване на Телерик Академия и Forbes България за степента на проникване на AI в бизнеса.

„Ролята на изкуствения интелект вече преминава от еуфория и страх към реални навици и практики – от експериментиране към целенасочено прилагане. Година и половина след първото издание на проучването на Телерик Академия, виждаме, че все повече професионалисти не просто тестват работа с AI, а го интегрират в ежедневната си работа”, коментира Александра Мечкова, главен изпълнителен директор на Телерик Академия.

Интеграцията на AI в цифри

91% от анкетираните използват инструменти за изкуствен интелект в работата си поне веднъж седмично, което е значителен ръст спрямо 73% в края на 2023 г. Почти 70% от участниците подчертават нуждата да разбират как ефективно да прилагат големи езикови модели (LLMs).

Макар тези технологии да са най-разпространени сред по-високите позиции и в малки компании, налице е значителен ръст и при служителите на начални и средни позиции, както и в по-големите организации. Най-ниска ангажираност с AI се отчита сред по-възрастните професионалисти и тези с най-дълъг опит.

88% от професионалистите разпознават LLMs като основни инструменти за повишаване на ефективността и креативността им, като най-честите техни ползватели отчитат, че спестяват средно по 4,2 часа на седмица (в сравнение с 2,9 през 2023г.).

Сред силните страни на LLMs са признати генерирането на текстове, езиковите преводи и анализите на данни. Интересен парадокс е, че по-уверените потребители на AI често са и по-критични към качеството на резултатите, особено когато става въпрос за техните собствени професионални компетенции.

91% от респондентите (в сравнение с 96% през 2023 г.) посочват, че все още се налага да адаптират предложените от AI решения преди да ги приложат, но в същото време се отчита по-голяма увереност в използването на AI инструменти (от 31% през 2023 г. до 64% през 2025 г.). Този напредък подсказва, че потребителите все по-добре разбират възможностите и ограниченията на технологията и са по-подготвени да я прилагат ефективно в професионалния си контекст.

Нуждата от обучение

От друга страна, нарастващата увереност за използване на инструментите за изкуствен интелект не винаги означава задълбочена експертиза. Парадоксално се наблюдава, че професионалисти, които декларират по-високо ниво на увереност как да използват AI, показват и скептицизъм към решенията, които AI инструментите предлагат, съответно и по-нисък стремеж към тяхното активно изучаване.

Подобен контраст води до един важен извод – увереността трябва да бъде подкрепена с непрекъснато учене. В противен случай дори най-уверените потребители рискуват да застинат в развитието си именно в момент, когато инструментите и очакванията около AI продължават да се развиват с бързи темпове.

“Тази трансформация подчертава необходимостта от систематични обучения и развитие на конкретни умения, за да могат хората не само да използват технологиите, но и да извличат реална стойност от тях”, коментира Александра Мечкова.

Резултатите от проучването сочат, че половината от участниците вече са посещавали обучение за употребата на AI в различни области (за разлика от 27% преди 18 месеца).

Съвсем близък обаче е процентът на специалистите, които активно търсят курсове в тази посока (23% през 2023 г., спрямо 24% за 2025 г.). Обученията в гъвкав формат (on demand) продължават да доминират – 65% от участниците посочват, че предпочитат онлайн курсовe, които могат да следват със собствено темпо.

Предизвикателства

На ниво компания интеграцията на AI все още изостава спрямо индивидуалната употреба. Само 42% от вземащите решения споделят, че организациите им прилагат LLMs в по-мащабни проекти – въпреки че това е значителен ръст спрямо 30% през 2023 г.

Когато става въпрос за инвестиции, едва 23% от анкетираните посочват високо или много високо ниво на инвестиции в AI, докато един от всеки трима споделя, че вложенията в компанията му са ниски или напълно липсват.

Като основни предизвикателства са посочени липсата на достатъчно време за имплементация и тестване (43%), качеството на данните (40%) и липсата на знания за ефективна употреба на AI инструментите (39%).

Липсата на знания доста често е адресирана област в компаниите. Само 13% разчитат основно или изцяло на външни обучителни организации. Компаниите все по-често поемат инициативата – 40% вече използват AI инструменти за създаване на вътрешно обучително съдържание, а подкрепата за формални обучения устойчиво нараства.

Въпреки този напредък, начините за споделяне на знания вътрешно в компаниите остават почти непроменени – PowerPoint продължава да е най-често използваният формат. Това подчертава, че докато нагласите към ученето се развиват, инфраструктурата за надграждане на уменията все още догонва потребностите на новата реалност.

Възможност, а не заплаха

Служителите играят съществена роля в процесите по внедряване на инструменти за изкуствен интелект в компаниите. 70% гледат на тях по-скоро като възможност, а не като заплаха.

LLMs представляват значителен потенциал за революционизиране на работните процеси, затова и 23% от компаниите имат изискване служителите им да имат познания как да използват инструменти за изкуствен интелект, като условие за наемане на работа.

Истинският напредък се наблюдава там, където съществуват целенасочени обучения, вътрешни политики и ангажирано лидерство. Именно тези фактори създават среда, в която внедряването на AI технологии се случва по-бързо и с по-голямо въздействие.

В условията на бърза технологична трансформация AI се превръща в ключов ресурс не само за повишаване на ефективността, но и за дългосрочната конкурентоспособност на компаниите.

Коментар