TechNews.bg
Водещи новиниНоваторскиНовиниТехнологииТоп новини

Следващото поколение автомобили – „центрове за данни на колела“

Производителите се конкурират с дигитални услуги, удобства и развлечения

Автомобилният софтуер ще генерира над 7 милиарда долара до края на десетилетието (графика: CC0 Public Domain)

Редица изследвания подчертават, че тенденцията в автомобилната индустрия е към т.нар. „софтуерно дефинирани превозни средства“, където функционалността, потребителското изживяване и възможностите за монетизация се управляват все повече от софтуер, а не от хардуер.

През последните няколко години автомобилите се превърнаха в същински „центрове за данни на колела“. Автомобилната индустрия преживява фундаментална промяна към софтуерно дефинирани превозни средства (SDV).

Тъй като функционалността на превозните средства, потребителското изживяване и възможностите за монетизация се управляват все повече от софтуер, изследване на IDTechEx сочи, че този нов сегмент на софтуерната индустрия ще генерира 755 милиарда долара до 2029 г.


Автомобилната конкуренция ще се преобрази тотално в резултат на централните и локалните изчислителни платформи, гласи изводът от доклада „Софтуерно дефинирани превозни средства, свързани автомобили и изкуствен интелект в автомобилите 2026–2036: Пазари, тенденции и прогнози“.

От гледна точка на технологична основа, според доклада, превозните средства преминат отвъд остарелите архитектури, базирани на електронни контролни блокове, свързани помежду си чрез мрежи от контролери и локални мрежи, и ще се насочат към централизирани изчислителни модели, базирани на високопроизводителни изчислителни възли.

Този преход ще бъде форсиран от приложения с интензивна честотна лента, като например усъвършенствани системи за подпомагане на водача, имeрсивни инфоразвлекателни системи и кабини с изкуствен интелект (AI), според IDTechEx.

Компанията добавя, че традиционните CAN-гъвкави мрежи със скорост на предаване на данни, ограничени до 8 Mbps, вече са недостатъчни, което ускорява приемането на 100 Mbps и дори гигабитов автомобилен Ethernet.

Докладът също така подчертава как ключовото ускорение на развитието на SDV и движещият фактор за трансформацията идват както от производителите на оригинално автомобилно оборудване (OEM), така и от технологичните гиганти. Нововъзникващите централизирани изчислителни и зонални топологии могат да бъдат илюстрирани от предстоящия Neue Klasse на BMW, обновения Model Y на Tesla и автомобилите от следващо поколение на Rivian.

Нещо повече, водещите китайски производители на оригинално оборудване, включително BYD, NIO и Li Auto, също бързо внедряват свои собствени SDV услуги, като наблягат на централизираните изчисления и обширните възможности за безжична комуникация.


Наред с това се наблюдава и друга тенденция: монетизацията се измества в посока към „функции като услуга“ и OTA – което позволява на автомобилните производители да изследват нови потенциални приходни потоци. Свързаността остава неразделна част от развитието на SDV.

Лидерите в автомобилната индустрия вече вграждат такива монетизируеми функции, като например усъвършенствани ADAS (Advanced ADAS – помощни системи за подпомагане на потребителите), абонаменти за инфоразвлекателни системи и дори отопление на седалките, в своите SDV платформи.

Всичко това подобрява задържането на клиентите и същевременно отваря нови канали за приходи за производителите и техните бизнес-мрежи. IDTechEx прогнозира, че приходите от монетизация, базирани на функции, ще отбележат значителен ръст, постигайки 30–34% годишен темп на растеж до 2035 г.

Свързаността остава ключов елемент за автомобилите, кабините с изкуствен интелект и бъдещата мобилност с комуникационни технологии тип „от превозно средство към всичко“ (V2X – vehicle-to-everything), като например C-V2X и 5G, които правят възможно да разчитаме на по-безопасни и по-координирани екосистеми за мобилност.

SDV могат да предоставят адаптивни, персонализирани потребителски изживявания чрез интелигентни асистенти в автомобила, персонализируеми дигитални среди и завладяващи изживявания, казва IDTechEx. Това значи, че тенденцията ще зададе нови стандарти за диференциация на марките и спечелване на ангажираността на потребителите.

още от категорията

Автомобилен гигант уволнява 1000 програмисти

TechNews.bg

Япония поема курс към софтуерно-дефинирани коли

TechNews.bg

Умните коли трудно виждат пешеходци в тъмното

TechNews.bg

Германско обединение ще развива автомобилния софтуер

TechNews.bg

Кристиян Станиславов и Славчо Славков от Bosch ECS: Адреналин и сигурност на пистата и в офиса

TechNews.bg

Коментари