Япония поема курс към софтуерно-дефинирани коли

Софтуерно-дефинираните автомобили постепенно ще заемат преобладаващ дял на пазара
(снимка: CC0 Public Domain)

Япония се опитва да настигне САЩ и Китай в сегмента на софтуерно дефинираните превозни средства (SDV). Това става ясно от проект на стратегия за дигитална трансформация на автомобилите в страната, обявен от Министерството на икономиката, търговията и промишлеността и Министерството на земята, инфраструктурата, транспорта и туризма.

Докато световната индустрия на електромобили с батерии и премиум автомобили се развива към SDV, Токио се стреми да достигне 30% дял на SDV от общо 35 милиона до 41 милиона глобални продажби на японски автомобили през 2030 г., или около 11-12 милиона броя, отбелязва Digitimes.

Японското правителство обяви и целта за 2035 г. – тя предвижда продажби на 17-19 милиона SDV и преобладаващ дял на тези превозни средства. Това означава, че базираните в Япония производители на автомобили ще поемат 30% от глобалните продажби на SDV, които се оценяват в диапазона 57-64 милиона броя.

За да постигне целта на първата фаза до 2030 г., Япония ще трябва да ускори темпото на научно-изследователската и развойна дейност и актуализирането на автомобилната архитектура, включително R&D на автомобилни SoC и LiDAR и приложения на генеративния AI (GenAI).

Според проекта, Япония трябва да създаде среди за научноизследователска и развойна дейност и проверка на SDV и критични технологии около 2027 г., за да постави основата за глобална конкуренция.

Други цели, свързани със SDV, включват модификация и експерименти на самоуправляващи се камиони, поддръжка с R&D и проверка на услугата “роботакси”. Япония планира да пусне автономни камиони и роботакси услуги на 50 места в страната до края на март 2026 г. и да увеличи броя им до над 100 две години по-късно.

Множество държавни фондове ще субсидират плановете на правителството. Около 1 милиард JPY (6,4 милиона щатски долара) от фонда Post-5G, който е натрупал 485 милиарда JPY (3,1 милиарда щатски долара), ще бъдат разпределени към Advanced SoC Research for Automotive (ASRA) за разработване на базирани на чиплети усъвършенствани автомобилни SoC до 2028 г. ASRA обединява 14 базирани в Япония предприятия, включително Toyota, Renesas и Denso.

Според Nikkei и Sankei, в отговор на призива на японското правителство, Toyota, Nissan и Honda възнамеряват да си сътрудничат в разработката на софтуер и други технологии от следващо поколение, за да стимулират развитието на SDV сегмента.

Коментар