TechNews.bg
БизнесВодещи новиниЗелениНовини

Забраната за ДВГ-колите в ЕС се провали, определят нов срок

Очакват се насърчения за коли с нищожни CО2 емисии и „малки електрически автомобили на достъпни цени“

Пълната забрана на ДВГ-автомобили в ЕС до 2035 г. вече не е осъществима (снимка: CC0 Public Domain)

ЕС обеща да ускори ревизирането на плановете си за забрана на продажбите на автомобили с двигатели с вътрешно горене до 2035 г. Решението дойде след натиск от страна на затруднените европейски автомобилни производители.

„Прегледът, предвиден от закона, ще бъде проведен възможно най-скоро, за да се даде яснота на производителите“, каза говорител на председателя на Еврокомисията по въпросите на индустрията на ЕС Стефан Сежурн.

Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен обеща да излезе с ново предложение през декември, добави Уилям Тодтс, директор на групата за застъпничество за чист транспорт T&E, който присъстваше на разговорите.

„Строгата регулация на CO2 застрашава конкурентоспособността и по този начин трансформацията на цялата индустрия. Нашите компании заявиха това ясно за пореден път днес“, каза Хилдегард Мюлер, президент на германската асоциация на автомобилната индустрия VDA.

„ЕС трябва да даде резултати – и решенията и опциите са на налице. По-нататъшно колебание и отлагане не могат да бъдат толерирани“, допълни той.

Вече не е осъществимо“


Срещата в петък беше третата по инициатива на ЕС, стартирана през януари, за да помогне на автомобилния сектор, който осигурява работа на 13 милиона души и представлява около седем процента от БВП на Европа.

Първата среща през януари доведе до отсрочка за автомобилните производители, като комисията им даде повече време да изпълнят първата цел за CO2 емисиите съгласно плановете за постепенно премахване на продажбите на нови автомобили с двигател с вътрешно горене до 2035 г.

Ала компаниите поискаха по-системни промени. В писмо от август производителите на автомобили и техните доставчици посочиха редица предизвикателства, включително зависимостта от Азия за батерии, високите производствени разходи и американските мита, които бяха увеличени до 15% съгласно споразумение, постигнато между Вашингтон и Брюксел.

В съчетание с неравномерното разпределение на зарядната инфраструктура всички тези пречки възпрепятстват продажбите на електрически превозни средства, които представляват около 15% от новите автомобили, продавани в цяла Европа.

„От нас се иска да се трансформираме с вързани ръце зад гърба си“, написаха Ола Каелениус, ръководителят на Mercedes-Benz и Матиас Цинк от доставчика на автомобилни части Schaeffler – от името на цялата авто-индустрия.

Описвайки целта за 2035 г. като „вече неосъществима“, те призоваха за стимули като данъчни облекчения, за да се стимулира търсенето на електрически превозни средства.


Големите производители искат и повече място за плъгин хибриди – високоефективни превозни средства с двигател с вътрешно горене и други превозни средства с ниски, но не и нулеви емисии, тъй като са притиснати от конкуренцията на китайски конкуренти като BYD.

Голям въпрос“

Исканията на автомобилния сектор и реакцията на ЕС са в противоречие с исканията на зелените групи и бизнеса с изцяло електрически превозни средства. Те от своя страна твърдят, че запазването на сегашния курса е ключово за стимулиране на инвестициите и иновациите в сектора.

Повече от 150 подобни организации призоваха Урсула фон дер Лайен да „отстоява позицията си“. Въпреки това в петък тя категорично даде да се разбере, че предстоят промени.

„Ще комбинираме декарбонизация и технологична неутралност“, написа тя в X след срещата, визирайки искането на производителите на автомобили не само електрическите превозни средства, но и другите технологии с ниски емисии да бъдат разрешени на пазара след 2035 г.

Тодтс каза, че няма съмнение, че комисията ще позволи „повече пространство за маневриране“. „Големият въпрос е колко гъвкавост е осигурена“, заяви той пред AFP.

По време на разговорите комисията обеща и да създаде нова регулаторна категория за малки електрически автомобили, произведени в Европа.

Още преди срещата с автомобилните производители Урсула фон дер Лайен обяви планове, макар и с малко подробности, за „инициатива за малки автомобили на достъпни цени“. Идеята е да може Европа „да има свой собствен електрически автомобил“.

още от категорията

Европа преразглежда забраната за бензинови автомобили

TechNews.bg

Проучване развенча мита за вредата от електромобилите

TechNews.bg

Електромобилите стават по-екологични от ДВГ колите след 17 000 км

TechNews.bg

BMW сменя стратегията: по-малко електромобили, повече ДВГ модели

TechNews.bg

Проучване: Електромобилите са по-надеждни от ДВГ колите

TechNews.bg

Електромобилите са по-безопасни, с някои уговорки

TechNews.bg

2 коментара

:o) 17/09/2025 at 10:46

Беше очаквано да стане.
В свят в който се дрънка оръжие по новините всеки ден и всеки се превоъражава , хората да се опитват да спрат ДВГ двигателите изцяло в Европа – може , но когато се успокоят тези луди тъпанари дрънкащи оръжие.
За какви регулации върху бизнеса да говорим, когато дневния ред е изместен от много опасни теми.
Въпреки това – електрическите автомобили и водородните са бъдещето.
Това вече на всеки умен и образован човек е ясно.
На тъпанара му дай кал, мизерия, каручки и дизели без дпф.
Нямало да го тормозят със “зелен фашизъм” 🙂

Отговор
ттт 17/09/2025 at 17:34

Настоящето и бъдещето са електрическите автомобили, къде си видял водородни? То ако имаше смисъл, вече да има по улиците, но те са икономически по-неизгодни и от двг-тата. Водорода е бита карта.

Отговор

Коментари