Софтуерът е ключов при електромобилите

Битки относно интелектуалната собственост над иновациите и дизайна на продуктите са бушували в автомобилната индустрия откак самата тя съществува. Още през 1911 г. Хенри Форд печели осемгодишна съдебна битка с Джордж Селден, който по онова време се опитва да патентова автомобила.

Оттогава досега съдебните спорове в индустрията не спират да бушуват. Някога те са били свързани предимно с хардуера – за всяка нова брънка или по-добър метод за обработка на материалите. Но появата на електрифицираните превозни средства радикално променя играта. Сега ценните търговски тайни се крият в електронното управление, което регулира работата на двигатели, генератори и батерии, пише GreenTech.bg.

Тази промяна, при която конкурентното предимство за някои хибридни и електрически превозни средства лежи именно в програмния код, бе подчертана през последните три седмици от разразилия се скандал с трима топ-мениджъри на Renault, които бяха обвинени, че са изнесли секретна фирмена информация извън корпорацията – и че са я предали на „организирана международна мрежа“.

Френският автомобилен производител, който партнира с Nissan, казва, че не е изтекла информация за технология с решаващо значение. Но залогът при интелектуалната собственост в сферата на автомобилите действително е огромен, смятат експертите. Главната ценност не са шаблоните или скиците, а онзи огромен обем от компютърни инструкции, които управляват тези нови автомобили.

Презареждаемият хибриден Chevrolet Volt се командва от около 10 милиона реда компютърен код. Тези редове отговарят за енергийното потребление на колата, управлението на батерията, поведението на двигателя, участието на бензиновия двигател и всички други системи и подсистеми. За сравнение, новият Boeing 787 Dreamliner разчита на само осем милиона реда програмен код.

Автомобилопроизводителите все повече виждат своето лидерство именно скрито в софтуера за управление, който става стратегически значим актив, казва Ерик Федева от отдела за прогнози на IHS Automotive, консултантска фирма със седалище в Енгълуд, Колорадо.

„Следващото поколение системи за задвижване на превозните средства ще бъде много тясно интегрирано с другите електронни възможности на автомобила,“ казва експертът. Поради това „стратегическото значение на контролерите и кода ще се разширява експоненциално.

Какво значи това? В страните, където се разработват електрически автомобили, патентните служби вече са заринати с казуси, свързани с интелектуална собственост над електронни системи за електрически автомобили и хибриди. Само Toyota е кандидатствала за над 1000 патента, свързани с нейния хибриден Prius, и то е само в САЩ!

Други автомобилни производители и техните доставчици на свой ред се нахвърлят все повече в играта, създавайки и запазвайки интелектуални права в областта на електромобилите.

Това е малко като в дивия запад“, казва Джон Лаукнер, президент на General Motors Ventures, поделението за рисков капитал в голямата компания. Като инженер, помогнал за създаването на задвижващата система на Volt, той смята, че битката за интелектуалните права при електрическите превозни средства ще става все по-нажежена, с все по-силни юмруци и по-остри кокалчета през следващото десетилетие. А продажбите на интелектуални права ще са процъфтяващ бизнес.

Коментар