Федералната служба за гражданска авиация (FAA) на САЩ създаде наскоро работна група, която ще изследва използването на електронни устройства на борда на самолетите по време на излитане и кацане. В частност, проучването ще се съсредоточи върху четците на е-книги и таблетите, като се очаква то да продължи около една година, преди експертите да излязат с конкретно становище.
Авиокомпаниите са готови да окажат пълно съдействие на FAA, тъй като сегашното положение не устройва нито тях, нито клиентите им, коментира пред Ню Йорк Таймс Еби Лунардини от Virgin America.
Преди евентуално да се разреши на пасажерите да оставят включени устройствата си, е необходима промяна в системата на изпитания. Съгласно действащите правила на FAA, авиокомпаниите са длъжни да изпитват без пътници всяка версия на устройствата на всеки тип самолет и чак тогава да дават разрешение за тяхното използване.
За авиокомпаниите е почти невъзможно да провеждат подобни изпитания самостоятелно. Ето защо те очакват от FAA да предприеме действия в тази посока. С промяната на правилата полетът ще стане по-приятен за пътниците, смята Лунардини.
Обикновено при излитане на самолета екипажът приканва пътниците да изключат мобилните си устройства, за да не смущават бордовата електроника. Много пасажери обаче не се съобразяват със забраната. В края на миналата година, например, се разчу за инцидент с актьора Алек Болдуин, който бе свален от самолет на American Airlines, след като отказал да изключи онлайн играта на смартфона си.
Ограниченията на FAA действат от 1991 г. и бяха въведени отчасти в отговор на оплаквания от пилоти, че електрониката влияе на навигационното оборудване и предизвиква срив на връзката между екипажа и наземните диспечерски служби.
Същевременно, изпълнителният директор на Amazon Джеф Безос разкрива, че компанията провежда собствени експерименти на самолети с четците на е-книги Kindle и таблетите Kindle Fire. Безос твърди, че досега не са регистрирани никакви проблеми. Компанията е предоставила данните от изследванията на FAA и очаква отговор за ползването им.
В анкета на Уол Стрийт Джърнъл 40% от пътуващите със самолет американци признават, че не изключват телефоните си по време на излитане и кацане, а над 7% не са прекъсвали връзката си с мрежата, въпреки че много устройства имат режим “самолет”, който привежда апарата офлайн, но запазва възможностите за слушане на музика и гледане на видео. 2% от пасажерите пък активно ползват телефоните си в самолета, макар и това да е забранено.
Вероятността всички пътници в самолета да изключат мобилните си устройства е твърде малка. Ако електрониката действително е толкова опасна, както следва от правилата на FAA, то би трябвало в самолетите да възникват постоянни проблеми с навигацията и връзките. Но на практика това не се случва, което означава, че правилата към момента са ненужно строги.
Mythbusters пичовете отдавна доказаха, че модерните технологии не пречат на модерните технологии в самолетите.