Европейската комисия планира да ускори въвеждането на информационни услуги за автомобилистите. Днес бяха приети два регламента за насърчаване внедряването на „интелигентни информационни услуги“, като например предупреждения в реално време за опасни условия на пътя и информация за сигурни и безопасни места за паркиране за шофьорите на камиони.
Услугите ще се предоставят по различни начини – чрез променящи се пътни знаци, по радиото и чрез приложения за мобилни телефони. Комисията иска тези информационни услуги да бъдат оперативно съвместими в цяла Европа и достъпни за възможно най-голям брой шофьори по трансевропейската пътна мрежа.
Броят на загиналите при пътнотранспортни произшествия е намалял с 9% през 2012 г. Това означава, че държавите от ЕС са на път да изпълнят целта за намаляване наполовина на смъртните случаи на пътя между 2010 и 2020 г. Въпреки това по пътищата в Европа всеки ден загиват 75 души.
Сред най-честите причини за произшествия са лошото време и хлъзгавите пътища (15% от смъртните случаи във Франция и около 20% от тези във Финландия). Други 15% от смъртните случаи във Франция се дължат на незащитени рискови зони. По изчисления опасното паркиране причинява 44 смъртни случая и 1430 травми в ЕС всяка година.
Изчисленията сочат, че интелигентните информационни услуги могат да намалят броя на загиналите при пътнотранспортни произшествия с близо 7%, както и броя и степента на травмите. Тези услуги могат също да намалят забавянията, причинени от пътни произшествия, емисиите на CO2 и разходите за ремонт на инфраструктурата. Освен това те могат да ограничат времето, което шофьорите на камиони прекарват в търсене на места за паркиране, с почти 30%.
Новите регламенти не правят въвеждането на информационни услуги задължително. Въпреки това, ако държавите от ЕС, операторите и доставчиците на услуги искат да разработят и пуснат в действие такива услуги, те ще трябва да спазват изискванията на регламентите.
Информация за движението и рисковете по пътя. Първият регламент ще гарантира, че всички водачи на МПС ще получават навременна информация без допълнително заплащане. Те ще бъдат предупреждавани за рисковете напред по пътя, като например за неозначено място на злополука или за опасни пътни условия.
Безопасно паркиране за камиони и търговски превозни средства. Вторият регламент има за цел да се подобри информацията за шофьорите на тежкотоварни автомобили във връзка с безопасните и сигурните места за паркиране. Целта е да се предотврати опасното паркиране на камиони в аварийната лента и да се помогне на шофьорите да спазват правилата за продължителността на кормуване.
Информацията ще се предоставя чрез смартфони или променящи се пътни знаци и ще съдържа описание на зоните за паркиране, равнището на сигурност и безопасност и наличните удобства. Държавите от ЕС ще определят „приоритетни места за паркиране на камиони“, когато в даден паркинг няма достатъчно места и ще предоставят информация за незаетите места за паркиране в същата зона.
Регламентите бяха изпратени до Европейския парламент и до Съвета по процедурата за делегирани актове. Комисията се надява да може да ги публикува до края на юни. Водачите на МПС могат да очакват тези услуги да бъдат въведени по всяко време след публикуването на новите регламенти.