Хакери се похвалиха, че могат да овладеят контрола над популярни модели коли като Toyota Prius и Ford Escape независимо от шофьора, ако са вътре в автомобила, предаде Ройтерс.
Доказано е, че съвременните електронни системи на колите имат слаба защита, от което се възползват спецовете Чарли Милър и Крис Валасек. Двамата са известни с откриването на уязвимости в софтуера на Microsoft и Apple.
Технологията за прихващане на управлението е тествана успешно на моделите Toyota Prius и Ford Escape. Когато са вътре в колата, Милър и Валасек могат да се включат към бордовата система чрез ноутбук и специален софтуер.
По време на експеримента хакерите получили пълен контрол над автомобилите и успели да увеличат скоростта до над 120 км/ч, както и да маневрират на пътя. Освен това с помощта на софтуера била изведена на таблото невярна информация за скоростта, нивото на гориво и други параметри.
Достъпът до управлението на автомобила обаче изисква физическо включване към електронния блок чрез порта за диагностика (OBD-II). Това означава, че хакерът трябва да е вътре в колата, в резултат на което методът за взлом не може да се разглежда като масова заплаха за автомобилите, коментира Крейг Дейтч от Ford.
По-подробна информация за процеса на дистанционно управление на колите ще бъде изнесена на предстоящата през август в Лас Вегас хакерска конференция Def Con. Милър и Валасек ще представят там 100-страничен доклад за пробива. Любопитен факт е, че тяхното изследване за сигурността на автомобилите е извършено с поддръжката на американското правителство.
Информацията за откритите уязвимости ще позволи на производителите на автомобили да анализират степента на защита на електронните системи и да отстранят грешките. Toyota допуска наличието на малки пропуски и обещава подробно да разгледа доклада на хакерите.
Според експерти от Националната администрация за безопасност на трафика, широкото използване на различни електронни системи и интернет технологии с цел подобряване на безопасността и техническите характеристики на колите може да превърне тези системи в мишена на хакерите. Регулаторът уверява, че досега няма нито един случай на взлом на серийна машина.
През 2010 година специалисти от Вашингтон и Калифорния показаха технология за взлом на електрониката на автомобила. Чрез порта за диагностика OBD-II те се включиха към бордовия компютър и пуснаха специална програма, наречена CarShark. Спецовете демонстрираха дистанционно изключване на двигателя и пълен контрол над автомобила. В момента съществуват много средства за механична защита на OBD-II, като например AutoCyb.