116 уебсайта, продаващи цифрови игри, книги, видеоклипове и музика, бяха приведени в съответствие със законодателството на ЕС за потребителите, благодарение на съвместните действия на държавите от ЕС и Европейската комисия.
„Преди една година над 50% от уебсайтовете не отговаряха на изискванията, а сега те са едва 20% и очаквам да станат още по-малко”, коментира напредъка Невен Мимица, европейският комисар за политиката за потребителите.
През лятото на 2012 г. Европейската комисия организира масова проверка на уебсайтове в целия ЕС, продаващи цифрово съдържание, за да се открият нарушения на законодателството за защита на потребителите и да се гарантира неговото прилагане. Национални органи провериха общо 330 уебсайта, представляващи голяма част от пазара.
В резултат на задълбочени разследвания бяха открити общо 172 уебсайта, които не спазват потребителското право на ЕС. Националните органи поискаха от съответните компании да отстранят нарушенията. Към днешна дата 116 уебсайта са приведени в съответствие, 49 уебсайта подлежат на по-нататъшни мерки, в 5 случая нарушенията са незначителни и държавите не са продължили разследването, а 2 от уебсайтовете вече не съществуват. Като цяло, 80% от тези 330 уебсайта вече спазват потребителското законодателство на Съюза.
Проверено е дали информацията за основните характеристики на продуктите е лесно достъпна на уебсайтовете, а не написана с „дребен шрифт“, дали се предоставят електронни адреси, на които могат да се изпращат въпроси и жалби, както и дали се предлагат справедливи условия. Основните открити проблеми са несправедливи договорни условия, неясна информация по отношение на правото на отказ от покупката и липса на задължителна информация за самоличността на търговеца. От проверените 10 български сайта всички са изрядни, сочат резултатите от проучването, публикувани на сайта на Европейската комисия.
Съпътстващо проучване на Комисията разкри, че за географските ограничения е предоставена недостатъчна или не е предоставена никаква информация. Тази информация е изключително необходима на потребителите, пътуващи в други страни от ЕС, които обикновено очакват да имат достъп и да могат да използват своето цифрово съдържание безпрепятствено в рамките на целия единен пазар.
Проучването разкри също, че игрите, рекламирани като „безплатни“, често изискват плащане на по-късен етап, без това да е ясно обяснено от самото начало. Подобни практики често са пряко насочени към деца – най-уязвимата потребителска група – и водят до ситуации, в които родителите натрупват огромни сметки, позволявайки на децата си да играят на техните мобилни устройства.