Близо 70% от анкетираните българи в проучване на Сова Харис искат реформи в образованието, стана ясно вчера на пресконференция в Министерство на образованието и науката.
Липсата на дисциплина и интерес у учениците, както и ниското заплащане на преподавателите са основните мотиви, заради които реформите са наложителни, смятат социолозите. 60% от анкетираните в проучването считат, че няма добра връзка между образованието и бизнеса.
Въвеждането на дуалната система на обучение се одобрява от 70 % от анкетираните. Те са съгласни, че това може да се превърне в начин на разрешаване на проблема с отпадането на ученици от образователната система. 70% от населението счита, че инвестицията в млади преподаватели е правилно решение, сочат още данните от изследването.
С близо над 20 млн. лв. са увеличени средствата, разпределени за образование през последните 6 месеца на 2013 г. Това са пари от бюджета на МОН, както и от централния бюджет, съобщи министърът на образованието и науката Анелия Клисарова.
9,4 млн. лв. от централния бюджет са отпуснати за заплатите на учителите. С 3 млн. лв. е дофинансиран транспортът на учениците до 16 години, за да може всички деца да стигнат до своето училище. Още 8,4 млн. лв. са вложени в ремонти на 86 училища. За догодина са предвидени догодина 100 млн. лв. повече за образованието, подчерта проф. Клисарова. Тя увери, че трудните, но наложителни реформи и в средното, и във висшето образование ще бъдат осъществени.
„За реформиране на висшето образование сме заделили 21 млн. лв. повече от предвидените”, обясни министърът. „Реформата в образованието не може да се случи за ден и ако залагаме нещо сега, то ще можем да оценим дали е положително или отрицателно след години”, допълни тя.
„В началото на мандата съществуваше риск образованието да загуби 200 – 230 млн. лв. от двете приоритетни оси на ОП „Развитие на човешките ресурси”. Днес този риск е изцяло преодолян”, съобщи заместник министър Иван Кръстев. За следващата година министерството може да гарантира усвояването на около 230-260 млн. лв. по ОП РЧР, което ще даде реален шанс за стартиране на първата самостоятелна за МОН оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж”.
„Усилено работим по законопроекта за средното образование, той все още се обсъжда в министерството и върви към много широка дискусия”, каза проф. Клисарова. Проектът за промени в Закона за професионалното образование и обучение вече е внесен, той ще предизвика промени и в Кодекса на труда, но и ще подобри връзката между образованието и бизнеса. Това пък ще помогне за реализацията на младите хора и ще спре до някаква степен отпадането на деца от училище.
„Работи се и по проекта за квалификация на педагогическите кадри, както и по Стратегията за висше образование, за която също идват промени и предложения”, каза министърът. Подготвя се и стратегия за функционалната грамотност на учениците.
Клисарова ,почерпете опит от някои напреднали в образованието и възпитанието страни!Няма време за опити и експерименти ! Виждате ,че сегашното поколение е страдащо, а директорите на училищата и детските градини са до гроб ,те обърнаха работата си в бизнес! Не закостенели , а нови трябва да се назначат.