Българската стопанска камара възразява срещу въвеждането на възможност за възлагане на поръчки без търг или конкурс на кандидати, или т.нар. „in-house” поръчки.
„Отсъствието на изисквания към свързаните с възложителя фирми като оборот, квалификация на персонала, опит и др. ще доведе до масово създаване на собствени фирми от възложителите с основна цел обсебване на ресурсите по ЗОП, неконтролируемо харчене на публични средства и вътрешна корупция”, гласи становище на камарата във връзка с приетите на второ четене изменения и допълнения в ЗОП.
Това ще означава повечето общини и държавни институции да създадат собствени охранителни, застрахователни, строителни, ремонтни и т.н. фирми, чрез които да усвоят парите по ЗОП, опасява се БСК. Подобна възможност ще доведе до елиминиране на конкуренцията, отсъствие на справедливо определяне на цената на поръчката и на условията за нейното възлагане. Като резултат ще бъде налице опасност за източване на бюджетни и обществени средства.
Възлагането на „собствени” фирми от страна на възложителите ще ограничи достъпа на малкия и среден бизнес до тях, ще влоши тяхното финансово състояние, ще отблъсне чуждестранните инвеститори, ще доведе до скрито одържавяване на икономиката и допълнително ще влоши ефективността на разходване на публичните средства, предупреждава БСК.
Камарата настоява за въвеждане на строга регламентация за избор на подизпълнители. Те следва да отговарят на изискванията, посочени в конкурсната документация на поръчката. Подизпълнителите, посочени в офертата, са част от предложението на изпълнителя, с което той доказва съответствие с изискванията на възложителя.
Възможността за подписване на договор с други подизпълнители подменя офертата на изпълнителя и не гарантира, че същите отговарят на условията на конкурсната документация. Липсата на яснота при какви обстоятелства изпълнителят може да сключи договор с други подизпълнители дава възможност за изнудване на подизпълнителите след сключване на договора.
На трето място, с цел бързо и ефективно решение на спорове при провеждане на процедури за възлагане на обществени поръчки, камарата предлага да се регламентира възможността за арбитражно решаване на спорове при съгласие на заинтересованите страни в процедурата.