Център за данни наподобява дънна платка

Центърът за данни на Шанхайската фондова борса ще прилича на дънна платка – но в градски мащаб. Проектиран от Silvio d’Ascia Architecture, съвместно с AREP и SMAD, центърът се намира във високотехнологичния парк ДжангЖанг Джианг – нов бизнес район на приблизително 21 км от високите блокове на Пудонг.

Черпейки вдъхновение от дигиталната ера на суперкомпютрите, дейта центърът с площ от 94 000 кв. метра се състои от четиринадесет сгради

Черпейки вдъхновение от дигиталната ера на суперкомпютрите, дейта центърът с площ от 94 000 кв. метра се състои от четиринадесет сгради (снимка: Tristan Chapuis and Silvio d’Ascia)

Комплексът интерпретира логиката на компютърна дънна платка, само че в един изцяло градски мащаб. Огромният размер на проекта става ясен бързо – площта му се измерва на 10 хектара. Граничи с основна пътна артерия и с река Жаунгджиабанг.

Черпейки вдъхновение от дигиталната ера на суперкомпютрите, дейта центърът с площ от 94 000 кв. метра се състои от четиринадесет сгради за производство, научни изследвания, разработване, а също и за развлекателни дейности. Тези функции са организирани под формата на компютърни чипове в рамките на една дънна платка. Мястото се пресича от пешеходни пътеки, които се извиват  подобно на линиите на микропроцесорните схеми.

Комплексът е разделен на три „конструирани ленти”: едната съдържа офис пространствата (50 000 кв. м ) в правоъгълен обем, „нарязан” на пет секции чрез входни фоайета; една централна лента с представителни сгради – център за прием с място за събития и изложби (4500 кв.м.) и спортен център (3500 кв. м); и същинският център за обработка на данни (10 000 кв. м). Всички те са разположени от западната страна.

Има и поредица от по-малки, „органично” разположени сгради в района на парка (в непосредствена близост до реката на юг). Там са предвидени конферентен център и хотелска кула (12 500 кв.м ), както и три сгради за обучение и научни изследвания (5500 кв. м).

Фасадите на сградите са вдъхновени от древните китайски геометрични форми, по-специално използването на двоични знаци, които традиционно се подреждат по различни начини според законите на Вселената.

Тези геометрични творения се формират чрез взаимодействието на два малки правоъгълника (Ин) и един по-голям (Янг), а композицията от тях създава множество различни конфигурации, като всяка притежава уникално тълкуване. Геометрична концепция е също така и препратка към дигиталното пространство и ерата на пиксела.

Коментар