Ново „search engine” решение дава възможност на потребителите да се обвържат по-тясно с изграждането на самата търсачка.
Хората често смятат, че търсачките представят резултатите неутрално, а това не е така. Обичайно те събират данни за потребителите чрез прокси сървърите и „бисквитките”.
Google, например, отделя допълнителни ресурси и усилия, за да персонализира резултатите от търсенето – сканират се географското ви положение, IP адресът ви, на кои сайтове сте кликвали, данни от други приложения (Google+, Gmail, Google Calendar), какъв ви е браузърът и какъв език ползвате.
Според Деян Пейчев, технически директор в Data Craft and Magic, основният проблем днес се крие в нарастването на информацията в интернет. „Съдържанието в мрежата започва да диктува резултатите от търсенето, а не търсачките. Това обаче създава концептуални и отчасти юридически проблеми”, допълни той.
Пейчев говори пред участниците в Big Data форум, организиран от IDC България, за ново „search engine” решение, което дава на потребителите възможност да се обвържат по-тясно с изграждането на търсачката.
„Водещите търсачки Google, Bing, MSN, Ask и Yahoo определят тенденциите, които се основават на подхода на наблюдение, на ключови думи, приоритетно класиране и алгоритми. Друг тип търсачки са базирани на търсенето по теми, което е типичен Data Mining подход”, обясни Пейчев. Проблемите в тези подходи са концептуални и философски.
Много интересен е въпросът за персонализирането на резултатите, затова в момента най-силно се развиват т.нар. вертикални търсачки. Това означава, че самият „енджин” търси в определена, специфична област. Вертикалните търсачки работят на контекстно ниво, а не по ключови думи.
„Това дава много по-добри резултати и много по-малко несъответствия при търсенето. Потребителят има много по-голям контрол върху това кои сайтове се посещават. Вертикалните търсачки са много хетерогенни и имат собствен алгоритъм. Те се оказват особено подходящи за университети и научни институти, тъй като подобни организации работят с големи бази данни”, поясни Пейчев.
Потенциални пазари за този тип търсачки са в сферата на науката, фармацевтичната промишленост, производството, застрахователното дело и др. Българската компания Data Craft and Magic има експертиза в създаването именно на такъв тип решения. Тя обслужва фирми за медийни анализи, консултантски компании в сферата на възобновяемите енергийни източници, транспорта, юридическите консултации и др.
Оги какви са тези търсачки, които търсят по ключови думи? Това са екзотики от началото на 90 години на миналия век, когато хората все още са се учили да пишат търсачки. И кои са тези търсачки които работят във всички области? Дори Google търси само в уеб страници предимно оптимизира за общо образователни материали (каквато е основната функция на уеб).
А всъщност търсачките са си единственият механизъм за ориентация в хаоса от информация. Когато нещата са систематизирани, тогава вече нямаме търсачки, а индексни и анализиращи системи включително така модерното напоследък “big data”.
“Потенциални пазари за този тип търсачки са в сферата на науката, фармацевтичната промишленост, производството, застрахователното дело и др.”
“Самият „енджин” търси в определена, специфична област. Вертикалните търсачки работят на контекстно ниво, а не по ключови думи”
Не е общи приказки даже… пълни глупости.
Да, и аз се зачудих кои са тези търсачки
Май само общи приказки е тази статия.