TechNews.bg
АктуалноИнтернетМрежиНовини

Задават ли се трусове на пазара на уеб-търсачките?

Google и OpenAI се готвят да обявят и покажат интересни технологични новости идната седмица, надпреварата се изостря (снимка: CC0 Public Domain)

OpenAI планира да обяви свой нов продукт за уеб-търсене, базиран на изкуствен интелект, в понеделник. Ако това се окаже вярно, анонсът може да разтърси пазара на технологии за интернет-търсене и да застраши водещата позиция на най-популярната търсачка в момента.

Подкрепяната от Microsoft компания за изкуствен интелект OpenAI работи върху продукт за търсене, който потенциално ще се конкурира с Google на Alphabet и с Perplexity, добре финансиран стартъп за търсене с изкуствен интелект, съобщиха Bloomberg и The Information.

Макар че OpenAI се старае да не издава какво точно ще покаже в понеделник, технологичният свят вярва, че това ще е именно търсачка с AI. Новината съобщи и Ройтерс, като се позова на „източници, запознати с въпроса“.


Засега OpenAI отказва подробности в отговор на запитванията на медиите. Фирмата само съобщи в петък, че ще направи поточно излъчване на събитие на живо в понеделник, за да „демонстрира някои актуализации на ChatGPT и GPT-4“. Главният изпълнителен директор Сам Алтман по-късно написа: „не е GPT-5, не е търсачка, но ние работихме усилено върху някои нови неща, които смятаме, че хората ще харесат!“

Подобен провокативен и неясен израз звучи малко като бляскавите маркетингови закачки на Apple преди анонсирането на нови продукти, само че с по-малко суперлативи, коментира The Register. Изглежда въпреки опитите да се отрече, че „не е търсачка“, технологичният свят очаква точно това. Според някои, може би става въпрос за търсачка с гласово-управляван AI асистент.

Има и друга причина, поради която се вярва, че новото „нещо“ ще е търсачка. Събитието „на живо“ на OpenAI е насрочено точно един ден преди началото на годишната конференция I/O на Google. Тя започва във вторник и на нея се очаква технологичният гигант да представи множество нови продукти, свързани с AI. Изборът на подобен момент говори, че става дума за „добре прицелен продуктов дебют“, коментират анализаторите.

[related-posts]

Технологията за търсене на OpenAI стъпва на нейния водещ продукт ChatGPT и позволява на AI чатбота да извлича директна информация от мрежата и да включва цитати, според Bloomberg. ChatGPT използва авангардни AI модели на компанията, за да генерира отговори, звучащи като реална човешка реч, в отговор на кратки текстови подкани.


Наблюдателите от индустрията отдавна определят ChatGPT като алтернатива за събиране на онлайн информация, въпреки че системата има известни трудности с предоставянето на точна информация в реално време от мрежата. Междувременно Google обяви някои функции с елементи на генеративен AI за собствената си едноименна търсеща машина.

От друга страна стартъпът Perplexity, чиято оценка е вече 1 милиард долара, е основан от бивш изследовател на OpenAI и придоби популярност, представяйки собствен интерфейс за уеб-търсене с изкуствен интелект, който в своите резултати показва цитати и изображения, наред с текстовите отговори. Той има 10 милиона активни потребители месечно, според януарска публикация в блога на стартъпа.

По това време ChatGPT на OpenAI беше окачествен като приложението, което най-бързо е достигало „прага“ от 100 милиона активни потребители месечно – за съвсем кратко време след стартирането му в края на 2022 . Глобалният трафик към уебсайта на ChatGPT обаче се движи нагоре-надолу като влакче в увеселителен парк през последната година.

Едва сега ChatGPT се завръща към своето пиково ниво от май 2023 г., според анализаторската фирма Similarweb. Затова изглежда, че компанията за изкуствен интелект е под натиск да разшири потребителската си база и изглежда съвсем логично да представи търсачка на база своите AI разработки.

Друг важен фактор е това, че търсенето традиционно разчита на приходи от реклами от трафика на посетители. Когато AI моделите предоставят отговори в рамките на интерфейса на определена компания, вместо да насочват хората към други уебсайтове, опциите за монетизиране на посещаемостта са по-различни, подчертават анализатори.

още от категорията

7 тенденции в изкуствения интелект през 2026 г.

TechNews.bg

AI резюметата съсипват труда на кулинарните блогъри

TechNews.bg

AI не се отплаща, но компаниите увеличат разходите си за него

TechNews.bg

Тръмп наема 1000 специалисти за „Технологичната сила“

TechNews.bg

Южна Корея въвежда  всеобхватни регулации за изкуствения интелект

TechNews.bg

Експеримент в образованието: AI във всички училища на Ел Салвадор

TechNews.bg

Коментари