Икономическата ситуация у нас през последната година не дава знаци за растеж на ИТ пазара, заявиха представители на дистрибутора Мост Компютри по време на дилърска конференция в Слънчев бряг.
Според по-ранни прогнози, брутният вътрешен продукт трябваше да се повиши с около 2,1%, но реалното увеличение ще бъде не повече от 1,6%.
Безработицата е на ниво от 11,5%, като притеснителното е, че тя е по-висока при хората на възраст под 25 г. Очакванията на хората все още са песимистични, като това се свързва и с политическата нестабилност в страната.
Само 4% от българите вярват, че доходите им ще се увеличат през следващата година. Всички тези фактори карат хората да бъдат внимателни към парите си и предпазливи към нови покупки.
Това важи с пълна сила и за ИТ пазара у нас, който за поредна година продължава да е пасивен, заяви Емил Кирилов – мениджър бизнес развитие в Мост Компютри. Крайният потребител отново е основен фактор на него, което обяснява факта, че ритейл веригите печелят все повече пазарен дял. Причина за това е и все по-малкият дял на държавните поръчки.
По-голямата част от пазара се пада на мобилните компютри и устройства (вкл. лаптопи, таблети и смартфони) и тази тенденция ще се запази през следващите години.
Любопитна обаче е тенденцията при десктоп компютрите. Според прогноза на IDC за периода 2014 – 2018 г., този пазар ще реализира ръст от 22,3%. Прогнозата се подкрепя от нарасналите продажби на компоненти, които Мост отчита през своите дилърски канали. Това може да се обясни с факта, че за една и съща сума човек би могъл да си позволи доста по-добро десктоп решение, отколкото лаптоп или таблет на същата цена.
И двете тенденции се свързват с потенциала за развитие на интернет достъпа в България. Според официални данни, 2,3 милиона у нас не са се докосвали до интернет, а делът на хората, които са пазарували онлайн, е само 12,1%.
„Това е пазар, който чака да бъде разработен. Целта е до 2020 г. всички в България да имат достъп до интернет”, коментира Емил Кирилов.
Анализът показва, че интернет у нас се ползва предимно за социални мрежи и комуникация. Поради тази причина се очаква, че делът на смартфоните ще расте все повече. В допълнение, „умните” телефони се предлагат на все по-ниски цени и с екрани, съизмерими с тези на таблетите, което предполага, че бъдещето на таблета е обречено.
По данни на Мост за продажбите на мобилни компютри и устройства за последната година, Lenovo държи първото място с дял от 78,8%. Следват HP, Acer и Asus. При дънните платки начело е Intel, но Asus отбелязва растеж през 2014 с около 63%. Intel запазва водещата си позиция и при процесорите (84,6%).
Отново според анализ на Мост Компютри, най-продавани са лаптопите в ценовия сегмент до 629 лв., следвани от тези между 899 и 999 лв. Стабилно е също и търсенето в ценовия интервал 1029-1099 лв.