Иновативна батерия може да се презарежда до 70 на сто в рамките на само 2 минути. Създадена от учени от Технологичния университет Нанянг (NTU) в Сингапур, батерията ще има и по-дълъг срок на експлоатация – над 20 години, съобщи GreenTech.bg.
Очаква се разработката да се окаже следващото „голямо чудо” в технологията на батериите. Пробивът би имал огромни въздействие върху много индустрии, особено електрическите превозни средства, които понастоящем са ограничени от дългото време за презареждане – над 4 часа, ограничения пробег с наличния заряд и краткия живота на батериите.
Новото поколение литиево-йонни батерии ще позволи на електрическите коли да се зареждат 20 пъти по-бързо от сегашните. Освен това електромобилите ще се отърват от потребността от чести смени на батериите, тъй като новата батерия ще бъде в състояние да издържа повече от 10 000 цикъла на зареждане – 20 пъти повече от сегашните 500 цикъла на днешните батерии.
Учените от NTU са заменили традиционния графит, използван за анод (отрицателния полюс) в литиево-йонните батерии, с нов материал – гел, направен от титанов диоксид. Това е изобилен, евтин и безопасен материал, наличен в почвата. Той обикновено се използва като хранителна добавка или в слънцезащитните лосиони за усвояване на вредните ултравиолетови лъчи.
Материалът обичайно е в сферична форма, но учените от NTU са разработили прост метод за превръщане на частиците титанов диоксид в малки нанотръбички, които са хиляди пъти по-тънки от диаметъра на човешки косъм. Именно тази наноструктура помага да се ускорят химичните реакции, които протичат в новата батерия, и така се постига супербързото зареждане.
Изобретена от доцент Чен Ксиаодонг от Школата по материалознание и инженерство в NTU, новата батерия на база гел от титанов диоксид се появи в последния брой на Advanced Materials – водещо международно научно списание в областта на материалознанието. Професорът от NTU Рашид Язами, който е съизобретател на литиево-графитения анод от преди 34 години, казва, че изобретението на Чен е „следващият голям скок в технологията на батериите”.