ЕК връща единната скала за енергийно етикиране

85% от европейските потребители използват енергийния етикет при пазаруване, сочи проучване на ЕК

85% от европейските потребители използват енергийния етикет при пазаруване, сочи проучване на ЕК

Европейската комисия предлага единен етикет за енергийна ефективност със скала „от А до G” и цифрова база данни за продуктите, съобщиха вчера от Брюксел. Предложението е част от стратегията за Енергиен съюз, която Комисията обяви през февруари 2015 г.

Целта е потребителите да бъдат по-добре информирани при избора при своите покупки, което ще им помогне да икономисват енергия и пари. Понастоящем продуктите се класифицират по различни скали (от A до G, от A+++ до D и др.). Комисията предлага връщане към добре познатата и ефективна единна скала за енергийно етикетиране „от A до G”.

Предвижда се също цифрова база данни за новите енергоефективни продукти. ЕК предлага всички нови продукти, пускани на пазара в ЕС, да се регистрират в действаща онлайн база данни, която дава възможност за по-голяма прозрачност и по-лесен надзор на пазара от страна на националните органи.

Преработеният енергиен етикет ще доведе до допълнителна икономия за потребителите в размер на 15 евро годишно, в резултат от по-ясна информация за енергийната ефективност на продуктите, възможност за сравняване на продукти и др. Тези икономии ще се добавят към вече съществуващите икономии в размер на 465 евро годишно и в резултат ще се получат икономии, възлизащи на 480 евро годишно на домакинство.

От въвеждането му през 1995 г. досега, енергийният етикет се доказа като успешно начинание: 85% от европейските потребители го използват при пазаруване. Също така, той предизвика иновативни разработки от страна на производителите и в резултат повечето продукти днес вече са в най-високите три класа (A+++, A++, A+), а по-голямата част от останалите класове са празни (в някои случаи дори и клас А).

От друга страна, потребителите са затруднени да различават най-ефективните продукти – те биха могли да си помислят, че купувайки продукт от клас A+ купуват най-ефективния продукт на пазара, а фактически понякога купуват най-слабо ефективните продукти.

Оценява се, че между 10 и 25% от продуктите на пазара не съответстват на изискванията за етикетиране на енергийната ефективност и че около 10% от очакваните икономии на енергия се губят заради това несъответствие. Това поне до известна степен се дължи на слабото правоприлагане от страна на националните органи за надзор на пазара.

За да се засили това правоприлагане, Европейската комисия предлага да бъде създадена база данни за регистриране на продуктите, където производителите и вносителите ще регистрират своите продукти и ще въвеждат информация, която и по сегашната нормативна уредба на ЕС вече е задължителна.

Продуктите, които вече се намират на пазара, ще бъдат продавани без изменение. Новите продукти ще се продават с етикет с новата скала. Старите етикети, като например етикетите със скали от A+ до A+++, ще бъдат отстранявани от търговците. Очаква се новата система да доведе до допълнителни икономии на енергия 200 TWh годишно през 2030 г.

Коментар