Нова технология пази от излизане извън платното

Road Departure Protection представлява вид виртуална мантинела, която предпазва автомобила и пътниците от неволно излизане извън платното

Road Departure Protection представлява вид виртуална мантинела, която предпазва автомобила и пътниците от неволно излизане извън платното (източник: Continental)

Нова технология от Continental предотвратява излизането от пътя. Германският технологичен гигант разработва система, която ще предпазва шофьорите и техните автомобили от излизане извън лентата на движение.

Излизането на автомобила извън пътното платно може да доведе до фатален край и е една от най-срещаните причини за тежки пътни инциденти, особено защото голяма част от тези инциденти се случват на магистрали или междуградски пътища. За да намали драстично фаталните инциденти, германският производител на технологии и гуми за автомобилната индустрия Continental разработва иновативна система за предотвратяване напускане на пътното платно от автомобила, наречена Road Departure Protection.

Технологията автоматично връща автомобила обратно в очертанията на пътното платно. Тя поддържа курса на превозното средство в рамките на пътя в критичните моменти преди достигане на пределите на автомобилната динамика и автоматично връща автомобила в платното, в случай, че той започне да излиза извън очертанията или се насочва към насрещното движение.

Чрез моно камера, сензори за контрол на стабилността (ESC) и сензори за движение на шасито системата следи ъгъла на управление на волана и пътя на автомобила, за да установява границите на пътното платно. В случай на излизане от маркировката, системата използва съществуващите ESC, за да натисне индивидуалните спирачки на колелата и да върне автомобила обратно на пътя.

Едновременно с това шофьорът е предупреден за опасността и скоростта е намалена от съображение за сигурност. Road Departure Protection има способност да разпознава намеренията на шофьора в случай, че той реши наистина да напусне пътното платно поради някаква причина.

Технологията на Continental се различава значително от съществуващите вече Lane Keeping и Lane Departure Warning с това, че активно наблюдава външните ограничения на пътя и има повече власт при нужда да поддържа курса на превозното средство в съответното платно.

„Road Departure Protection представлява вид виртуална мантинела, която предпазва автомобила и пътниците от неволно излизане извън платното.Така се намалява рискът от потенциални фатални инциденти причинени от шофьорска непредпазливост, разсеяност или сънливост”, коментира Стефан Линкенбах, ръководител на „Системи и технологии” към отдел „Шасита и безопасност” за Continental – Северна Америка.

Continental разработва паралелно и разширена версия на Road Departure Protection, която ще използва стерео камера и радар за дълги разстояния. Така ще бъдат още по-добре засичани очертанията на пътя, особено на по-малките междуградски пътища в Европа без маркировка.

Радарът и камерата в разширената версия на системата позволяват генериране на карта с информация за препятствия в пространството пред автомобила. Като използва данните от картата, системата генерира съобщение за потенциално напускане на платното или сблъсък с бордюри, мантинели и оборудване от строителни площадки по пътя.

Допълнителна интеграция на данните от картата и GPS в автомобила дават възможност за следене на пътя, който е невидим за водача преди навлизане в завой. В този случай, основавайки се на информация за предстоящия път, системата оказва помощ на водача в критични ситуации като навлизане в завой с висока скорост или предстоящи остри завои по извънградски пътища. Road Departure Protection прави необходимото да поддържа автомобила във възможните физически ограничения на пътя.

През миналата година в България са загинали 68 души след преобръщане на автомобила извън пътното платно. Като добавим и останалите подобни инциденти, като удари в огради, стълбове и други съоръжeния, над 20% от сериозните пътни инциденти са свързани с напускане от автомобила на пътното платно. Още 8,4% от тежките пътни инциденти са в резултат на челен удар от навлизане в насрещното пътно платно.

В същото време, в САЩ средно 55% от трагичните случаи са заради превозно средство излизащо извън маркировката или навлизащо в насрещното движение, а в Германия, по данни на федералната статистическа служба, 60% от фаталните автомобилни инциденти и 25% от леките пътни произшествия се случват на малък междуградски път.

Именно тези данни са сред основните причини за създаването на технология от Continental, която да предпазва автомобила и неговите пътниците с функции, които не са част от настоящите интелигентни системи за подпомагане на шофьора.

Коментар