Отхвърлената оферта на Microsoft за покупка на втората по големина търсачка Yahoo се отрази лошо и на двете компании, но за сметка на това лидерът в Интернет търсенето Google направи поредния си печеливш удар.
В началото на годината Microsoft започна своя най-дързък ход в опит да атакува водещата позиция на Google на пазара за Интернет реклама. Но вместо да постигне своето, софтуерният гигант разчисти пътя на най-голямата търсачка за добиване на още по-голяма мощ в онлайн бизнеса чрез сделка с Yahoo за достъп до голяма част от рекламното й пространство.
Съгласявайки се на партньорство, което фаворизира технологията за рекламно търсене на Google повече от нейната собствена такава, Yahoo поощрява още повече онлайн маркетьорите да харчат голямата част от парите си в полза на нейния най-силен конкурент, смятат анализатори на индустрията.
Сделката изглежда толкова полезна за Google, че се очаква американският департамент по правосъдие и законодателите да я изследват детайлно с цел да се уверят, че тя няма да даде прекалено голям контрол на търсачката върху пазара за Интернет реклама.
В момента Google държи 75% дял от пазара за рекламно търсене в САЩ, следвана от Yahoo с едва 9%, по данни на eMarketer, изнесени от Асошиейтед Прес.
Макар и да твърдят, че съюзът между двете компании няма да отслаби конкуренцията на пазара, Google и Yahoo се съгласиха да започнат да работят заедно от идния септември, за да може американското правителство да отдели повече време за определяне на потенциалния удар, който сделката би могла да нанесе на пазара.
От още по-голямо значение за Google е и фактът, че партньорството й с Yahoo ще попречи на Microsoft да разполага с едно потенциално ценно оръжие. Без известния франчайз на Yahoo, Microsoft отново ще трябва да се напряга да открие начин да поправи своите непечеливши онлайн операции и да ограничи контрола и лидерската позиция на Google на бързо растящия онлайн пазар на реклама.
От друга страна, акционери на Yahoo все още очакват Microsoft да поднови офертата си от $47.5 милиарда за закупуване на търсачката. Техните надежди обаче се изпариха в четвъртък, след като Yahoo разкри, че Microsoft недвусмислено е отказала да поднови преговорите.
Утеха на Microsoft остава това, че компанията все още разполага с много силен и печеливш гръбнак – серията от софтуерни продукти, използвана на повечето компютри по света.
Yahoo, от своя страна, може би сключи фаустовска сделка, наемайки Google да показва рекламни линкове заедно с тези в резултатите от търсене на нейния собствен уеб сайт в САЩ и Канада. Освен това Yahoo ще сложи реклами от Google и на други свои сайтове в своята мрежа.
Втората по големина търсачка очаква годишните й приходи да се увеличат с около $800 милиона, благодарение на сделката с Google. Повечето анализатори обаче смятат, че това партньорство е отчаян ход от страна на Yahoo. Само въпрос на време е рекламодателите да прехвърлят целия си бизнес към Google, тъй като ще знаят, че техните съобщения ще се появяват, така или иначе, и в Yahoo.
Някои анализатори дори определят решението на Yahoo да отстъпи рекламното си пространство на Google като една от най-лошите стратегически маневри, виждани някога в интернет индустрията.
Чрез достъпа, който Google си осигурява до уеб сайта на Yahoo, притежаващ доста висок трафик, компанията ще може да събере още по-подробни данни за връзката между търсения и реклами. А тази допълнителна информация може да помогне на Google да подобри своята формула за реклама, ставайки по този начин още по-неустоим маркетингов магнит за рекламодателите.