Предприемач не значи да си сам шеф на себе си

Когато започнеш собствен бизнес, се бориш за всеки клиент, а всеки клиент ти е шеф, казва Деян Витанов, който вече е създал, развил и продал няколко технологични компании

Когато започнеш собствен бизнес, се бориш за всеки клиент, а всеки клиент ти е шеф, казва Деян Витанов, който вече е създал, развил и продал няколко технологични компании

За да можеш да наречеш себе си предприемач в технологичния свят, трябва да си много кадърен технически специалист, отличен финансист и най малкото образцов комуникатор. Всичко това следва да бъде съчетано с желязна психическа устойчивост и задължително с готовност да се посветиш всецяло на една идея за 10 години напред.

Звучи ли пресилено? Почакайте, това не е всичко. Трябва да си готов да имаш поне две дузини шефове и, нерядко, да загърбиш личния си живот. Подобна декларация може и да изглежда абсурдно, но само до момента, в който приемем, че думите са на Деян Витанов – един от най-успешните български предприемачи, създал, развил и продал две влиятелни технологични компании в Силициевата долина и в момента развиващ трета.

Деян Витанов е създал и продал Philanthropedia (придобита през 2011) и CPP-Home (придобита през 2003). Сега е съосновател и CEO на Chobolabs – компания за мобилни системи за игри. Всичко това – след като е завършил MBA в Stanford Graduate School of Business и бакалавърска степен по Integrated Social Sciences from Jacobs University Bremen.

„Абсолютно споделям мнението, че сред българите има много талантливи, много кадърни „техничари”, това е просто факт. Когато дойдох през 2007 г. в Силициевата долина, аз бях твърдо убеден, че ще съм специален – че няма да има други българи тук, че хората тук изобщо няма да знаят къде е това България. Е, изобщо не беше така. В курса ние, българите, всъщност бяхме най-многобройната група спрямо останалите националности”, спомня си Деян. Убеден е, че в България има талант изобилен и на световно ниво.

Техническите умения обаче не са достатъчни за предприемачество. Те могат да бъдат една добра основа; към нея следва да се добавят познания по бизнес, маркетинг, продуктово развитие, комуникативност, презентационни умения. „Добре е, че в последните 4-5 години има много общности, форуми и конференции за стартъп бизнеса. Това увеличава броя на хората, които разбират по-добре от стартиране на бизнес”, казва Деян. Категоричен е, че еуфорията, която тези събития създават, не бива да подвежда младите хора и да ги кара да губят трезва представа за бизнеса.

Ако не си готов изцяло да се посветиш на една идея, може би е по-добре да не започваш бизнес, смята Деян Витанов

Ако не си готов изцяло да се посветиш на една идея, може би е по-добре да не започваш бизнес, смята Деян Витанов

„Всеки има потенциал да бъде предприемач. Но предприемачеството не е за всекиго! То изисква от човека много, изключително много. Не е нещо, което е правилно за всеки човек или за всеки етап от живота на човека”, казва Витанов.

Понякога стартирането на бизнес изисква неговият създател да му се посвети изцяло – включително и ако това означава да загърби личния си живот. На свой ред това означава, че стартирането на бизнес може да бъде в конфликт с личното или семейното развитие, с важни етапи от живота. „Човек не е само един професионалист, затова решението за стартъп е много лично решение!“

„По моему, човек трябва да се запита: готов ли съм да прекарам следващите 10 години в този бизнес? Ако не си готов изцяло да се посветиш на една идея, може би е по-добре да не го започваш изобщо. Не бива човек да си прави илюзии, че ще направи сайт или ще разработи приложение за 2-3 месеца и след това всичко ще се случва от само себе си”, казва Витанов.

Много моменти на слабост има по този път, споделя софтуерният предприемач. Плановете почти никога не се случват според желаното – има сривове, проблеми, затруднения, постоянно се налагат промени. На външна помощ предприемачът не може да чака. „Трябва да си много устойчив психологически, за да не се отчаеш и откажеш”, добавя Витанов.

Всичко това разбива и красивата представа, че да си предприемач означава да си сам шеф на себе си. „Когато започнеш собствен бизнес, се бориш за всеки клиент, а всеки клиент ти е шеф. Така излиза, че всички други са ти шефове. Постоянно търчиш да им угаждаш. Минава много време, преди да стигнеш до положението, когато можеш да си позволиш да си избираш клиентите и проектите”, споделя Витанов.

Финансирането е друг фактор, който може да бъде подценен. Форумите за стартъпи нерядко говорят за достъпността на парите, за това колко е лесно да се осигури финансиране за един иновативен и перспективен проект. „Ха! „Лесно” и „финансиране” не могат да вървят заедно в едно изречение”, смее се Витанов. После рязко става сериозен. „Набирането на финансиране е едно от най-трудните неща, които прави предприемачът. В един екип човекът, който се занимава с финансите, е най-изморен, понякога отчаян и направо депресиран”.

Така е, защото управлението на финансите е критично за успеха на проекта – без него е обречена дори най-добрата техническа разработка. Но… „Разберете, че банки, фондове за рисков капитал, бизнес-ангели – всичко това са финансови организации, чиято работа е единствено да разпределят пари и да инвестират. Пред тях кандидатстват стотици предложения. От всеки 10 представили се одобрение получават само 1 или 2 идеи!”.

За младия предприемач, който търси финансиране и обикаля финансовите организации, може да бъде смазващо да чува техния отказ една след друга. „Не”, „не”, „не” – тази серия отрицателни отговори може да означава 90% отхвърляне и изисква изключителна психическа стабилност и устойчивост.

По-голям шанс за успех имат тези, които успеят добре да представят идеята си. Нейното вербализиране, представянето й с две изречения – начинът, по който ще бъде „плъзната” на масата, са решаващи. „Инвеститорите слушат постоянно различни презентации. 9 от общо 10 идеи отпадат и никога повече не биват разглеждани. Човек трябва да може да грабне вниманието на инвеститора мигновено, да го спечели”, казва Витанов. С други думи, предприемачът трябва да бъде много добър презентатор. От него се иска да комуникира идеите си на нивото на най-професионалния ПР специалист.

И ето така, оказва се, добрият технически специалист трябва да може да бъде презентатор и комуникатор, да може да си прави финансовите разчети и да е готов всеки клиент да му е шеф. Важно е да има желязна психика, за да може да понесе отказите на инвеститорите, както и неизбежните сривове в идеалния план, който си прави наум. И, разбира се, да е готов да се посвети изцяло на тази „еквилибристика”.

Все още ли не вярвате? Изглежа ли пресилено? Можем да поговорим още за това. Деян Витанов ще бъде в България след малко повече от месец, на софтуерната конференция ISTA 2015 – можете да дойдете и заедно с него да поспорим, да поговорим или пък да послушаме какво има да сподели след три реализирани стартъпа, два от които са вече продадени.

Мария Малцева

Мария Малцева

Коментари по темата: „Предприемач не значи да си сам шеф на себе си”

добавете коментар...

  1. @_@

    Димитър,

    Не си ме разбрал правилно. Моят проблем е, че се хвалим със “световно ниво”, т.е. с посредственост. Говорим за немски автомобили, френски вина, швейцарски часовници. Никой не се хвали със световни коли/вина/часовници, нали?

    Трябва да се сравняваме с първенците, не с тези на опашката.

  2. Димитър Иванов

    Доста добра статия този път!

    Много добър и правилен коментар на @_@, с една забележка – последното изречение. В крайна сметка не е толкова важно колко има и колко на какво точно ниво са, а крайният резултат – реализираните успешни проекти, фирми, хора, които остават и допринасят по един или друг начин тук в България.

    А иначе е ясно, че и посредственост има много и добри технически специалисти и добри идеи и проекти и провалени и непровалени и всякаки и никой в крайна сметка няма цялата статистика точно кое колко е… Общи приказки като тези помагат, но истински случаи (конкретни примери) от край до край с подробностите са важни и интересни…

  3. %

    добре е че има читатели като @_@ който споделя мнението си. много се радвам да чета и неговите коментари.

  4. Пак програмист

    Щях да поспоря със заглавието, но се оказа, че не то е важно. Видях една лекция за изкуството да вземеш пари назаем. А трябват ли ти? Ако си готов 10 години (цитирам) да се посветиш на една идея, можеш да работиш със свои пари.

  5. @_@

    Аз тук ще намеся Алан Кей (Alan Kay), който казва горе-долу следното:

    Проблемът с инвеститорите е, че искат да разбират това, в което инвестират. Затова нямат никакъв шанс да инвестират в революционни идеи.

    Всъщност, в почти всички случаи инвеститорите търсят идеи, които вече са се доказали, но с някаква “вълшебна” разлика, която те да си преекспонират и да смятат за съществена.

    Защо намесих Алан Кей – 2 дузини хора за 5 години (1970-1975) създадоха фундамента на цялата ИТ индустрия. При тях неуспелите идеи са изключително малко. Което доказва, че инвестицията в революционни идеи има над 90% шанс да успее.

    В този смисъл специално не се случва в инвестиционния свят. Точно заради некомпетентността на инвеститорите съотношението е 9 провалени за 1 успял. Защото от 50 съществени проекта се финансира 1, а от 50 елементарни се финансират 20. Е, част от
    елементарните също успяват, примери има достатъчно. Така средно се получава 10% успеваемост.

    Относно таланта и световното ниво мога да кажа следното – много се забавлявам да слушам такива глупости. “Световно ниво” е позитивния начин да се каже средното ниво в световен мащаб, т.е. посредственост.

  6. бай Програмист

    Полезно беше да се прочете. Благодаря

Коментар