Необходими са повече инвестиции за разпространяване на ползите от образованието в обществото, сочи доклад на Европейската комисия, посветен на образованието и обучението през 2015 г.
Образованието трябва да стане по-приобщаващо, а социалната мобилност да се подобри, препоръчват авторите на доклада. Европа е на път да постигне до 2020 г. целите, заложени в стратегията й за растеж и работни места, но този напредък обаче е неравномерен.
Учениците в неравностойно положение и с имигрантски произход са изложени на най-голям риск да не покрият минималните образователни стандарти, алармира документът.
„Образователните системи в Европа се подобряват и ето защо е важно ползите от този успех да достигнат и до изложените на най-голям риск. Това изисква нови и по-солидни инвестиции в образованието”, заяви Тибор Наврачич, комисар на ЕС по въпросите на образованието, културата, младежта и спорта.
Данните сочат, че при 15-годишните с нисък социално-икономически статус вероятността да не придобият основни умения, като езикова и математическа грамотност, е пет пъти по-голяма в сравнение с техните връстници от по-заможните социални слоеве.
В анализа изпъква фактът, че при родените в чужбина учащи има два пъти по-голяма вероятност да напуснат преждевременно училище, отколкото при учащите, родени в страната. Това е ситуацията, която се очертава на фона на непрекъснатото орязване на бюджетите за образование, които от 2010 г. насам са намалели с 3,2% в Европа.
Проучването стига до заключението, че е необходим нов подем в инвестициите за образование, за да се изградят по-приобщаващи образователни системи в Европа и за да се избегне нарастването на „образователната бедност”, която остава основна причина за безработицата и социалното изключване.