Продажбите през Кибер Понеделника (Cyber Monday) ще подпомогнат началото на празничния шопинг сезон, но експерти по сигурността предупреждават, че онлайн изнудването ще стане още по-осезаемо през декември.
F-Secure алармира, че престъпниците ще провеждат кампании с усилени атаки чрез ransomware и други видове злонамерен софтуер през целия декември, а не само в дните с най-големите рекламирани разпродажби.
„Кибер Понеделникът е само върхът на айсберга, що се отнася до предпразнично пазаруване. Хоратата, които твърдят, че има огромни свързани с него рискове, не правят услуга на никого”, заяви Шон Съливан, съветник по сигурността в F-Secure.
По неговите думи, престъпниците атакуват хората 365 дни в годината, но атаките са по-разпространени по време на празниците, защото повече хора пазаруват онлайн. Кибер Понеделникът не е повече или по-малко безопасен от всеки друг ден в годината, но хората трябва да са наясно, че посещаването на сайтове, пълни с реклами, може да доведе до неприятна изненада.
Ransomware е заплаха, която става все по-разпространенa по време на празниците. Това е зловреден софтуер, който позволява на престъпниците да заключват достъпа на потребителите до собствените им устройства, докато жертвата не плати „откуп”.
Лабораториите на F-Secure установиха значително увеличение в засичането на редица ransomware семейства от ноември до декември 2014 г., включително и около 300% увеличение на семейството Browlock ransomware, което се откроява като едно от 10-те най-разпространени заплахи в последния доклад за заплахите на F-Secure.
Browlock е разновидност на ransomware, която изследователите наричат „police-themed ransomware”, тъй като тя ограничава достъпа на хората до компютрите им чрез заключващ екран, който съобщава, че действа от името на правоприлагането. Засичането на такъв тип ransomware значително се увеличава преди и след празниците.
Съществуват обаче и други видове ransomware, които следват малко по-различни тенденции, тъй като престъпната инфраструктура зад тях е различна. Cryptowall, например, разчита на техники за криптиране, за да заключи съдържание като снимки и документи, използва човешки ресурс, за да помогне на пострадалите да направят плащане и да отключат устройствата си, което го прави уникален и не по-малко значим по време на празниците.
Според Съливан, действията с Cryptowall преживяват рязък спад през миналата година в началото на януари, което показва, че хората, създаващи Cryptowall кампании по време на ваканционния сезон, най-вероятно са искали да подсигурят собствената си почивка.