Българските потребители най-често пазаруват онлайн облекло, техника и резервират почивка, според проучване на Ноема, изготвено по поръчка на Visa Европа. Над 40% от сънародниците ни купуват стоки и услуги от интернет повече от веднъж в месеца, сочат данните.
60% от потребителите си купуват дрехи и обувки от онлайн търговци, 40% – техника, а 39% резервират ваканциите през интернет. В същото време резервациите за почивка са и категорията, която най-голям процент от анкетираните – 24%, заявяват, че извършват единствено онлайн.
Различни са предпочитанията за пазаруване на стоки и услуги онлайн по пол сред населението. Така например, за най-предпочитаната сред тях категория – почивките, делът на мъжете, които заплащат за нея онлайн, е 17%, докато при жените той достига 26%.
Мъжете най-често закупуват по електронен път техника (67% от анкетираните), а жените се доверяват на онлайн търговци основно за дрехи и обувки (69% от анкетираните). По отношение на битовите услуги 19% от мъжете и 12% от жените предпочитат да ги заплащат единствено онлайн, като това са най-вече потребители на възраст между 36 и 55 години.
Сред останалите стоки и услуги, които българските потребители пазаруват най-често онлайн, са книги (16%), билети за концерти (15%), козметика и детски продукти (по 14% за всяка категория), самолетни билети (12%) и др. В обхвата от стоки, които най-голяма част от населението заплаща единствено онлайн освен почивките, влизат също и ваучери (15%), самолетни билети (13%), битови услуги (13%), дрехи и обувки (9% от анкетираните).
28% от всички активни онлайн български потребители заплащат за стоките и услугите, които пазаруват, с дебитна карта или кредитна карта, посочвайки бързината, удобството и сигурността на този вид разплащания сред причините за избора си. По-голям дял сред тях заемат мъжете – 43%, както и жителите, живеещи извън столицата – 29%.
Електронните разплащания с дебитна карта при онлайн пазаруването са по-предпочитани сред по-младото население – 20% от анкетираните на възраст между 18-35 години заплащат на търговците по този начин.
„Visa България предвижда растеж на популярността на картовите разплащания при онлайн търговията, защото броят на потребителите, които оценяват удобството и сигурността им, непрекъснато се увеличава. Допълнително предимство на този вид разплащания е, че търговците обикновено правят отстъпки от цената, което не се случва при заплащане в магазинната мрежа”, заяви Красимира Райчева, мениджър на Visa Европа за България.
99% от хората, които пазаруват онлайн и най-често правят разплащания онлайн, смятат, че онлайн пазаруването е удобно, пести време, лесно, не е необходимо посещение на място, може да се плати по всяко време и има възможност за следене на разходите.