Видеото – новата сила в техническата информация

Намирането на техническа информация трябва да е лесно като детска игра, казва Аксел Лутер

Намирането на техническа информация трябва да е лесно като детска игра, казва Аксел Лутер

Всички, които днес са се посветили на създаването на техническа информация, могат да помислят за усвояване на повече умения за мултимедийно представяне на съдържанието. Макар че това на пръв поглед изглежда като допълнително натоварване, практиката показва, че видеото е канал, който много по-ефективно предава информацията до крайния потребител.

Споделяйки своя опит в тази област, специалистът на SAP Аксел Лутер взриви публиката на конференцията ETC 2016, разкривайки разтърсващи изводи от работата с видео техническа информация. Когато започват да използват нов софтуер, 60% от хората директно стартират работа с новото програмно решение, сочи проучване на компанията. 35% четат някаква предварителна информация. 30% преминават през някакво обучение под една или друга форма. Запитани как научават информация, повечето хора посочват, че гледат видео или четат блогове и форуми. Никой обаче не чете книги, дори и електронни.

Една и съща информация, публикувана като текст и като видео, бива много по-търсена в мултимедийния формат, показва още изследването. Дори и дълго време след публикуването на съдържанието видеото продължава да натрупва гледания, за разлика от текстовия документ.

Намирането на техническа информация трябва да е лесно като детска игра, казва Лутер, и дава няколко препоръки за създаването на техническо видео. На първо място следва да бъде определен видът на видеото. От различните видове продуктови клипове, които са възможни (вдъхновяващо, представящо новости, събуждащо интерес, обучаващо или „как да”), техническото съдържание най-добре се поднася във формата „как да”, който е и много лесен за създаване. Той не се нуждае от специален  музикален фон, визуални ефекти, професионално видеозаснемане и др. Достатъчно е да показва как се извършва дадено действие или как сработва дадена функция.

Втората препоръка на Лутер е видеото да подкрепя текстовото съдържание. Обичайно текстът предлага много подробности, а видеото представя есенцията – съкратено и стегнато. „Никой не би искал да гледа видео със страшно много детайли – то става дълго, а кой би стоял да гледа технически инструкции в продължение на 20 минути?!” – реторично пита Лутер.

Третата му препоръка е да се потърсят достъпни методи и инструменти за създаването на видео като например програми, които „снимат” дейността, която се извършва на екрана на компютъра. Това позволява много лесно да се създават малки, динамични инструкции от типа „как да”. Функцията е особено ценна за създателите на техническа документация в областта на софтуера.

В резюме специалистът посочва, че създаването на по-голям брой видеоклипове с техническо съдържание може да бъде облекчено чрез залагането на „темплейти” – готови модули, които съкращават времето на изработка и спестяват много усилия. Това може да са предварително дефинирани и подредени встъпление, място за заглавие, звуков сигнал и др.

Мария Малцева

Мария Малцева

Коментар