Техническите умения не стигат за успешна ИТ кариера

За успешна ИТ кариера, независимо от международната конкуренция, която вече е факт и в България, е нужно нещо повече от технически умения, а именно – социални умения, смятат специалисти от бранша.

Нуждата от обучение по социални умения е осъзната от близо 93% от ИТ специалистите в проучване на сайта за подбор CWJobs.co.uk, като над 84% от тях смятат, че работодателите трябва да им осигурят обучение в тази посока.

„Нужно е нещо повече от технически умения. На пръв поглед изглежда очевидно – да работим по-добре с хора, да ги разбираме и да следваме заедно обща цел – успеха на компанията”, коментира Мартин Кулов, председател на Асоциацията на софтуерните инженери (АСИ).

Темата за личните социални и комуникационни умения и успешните екипни практики е дефинирана като основна нужда на бизнеса в световен мащаб, а последните години е все по-актуална и в България. Проучване на Блумбърг посочва този тип умения като едно от най-необходимите в бизнес администрацията при работа в технологичния сектор.

За втора поредна година АСИ организира „soft skills” конференция, насочена към ИТ специалисти и екипи. „Правим второ издание на 2doIT SoftCon, защото ежедневната ни комуникация с хора на всякакви нива и с всякакви роли в софтуерната индустрия показва, че нуждата от подобряване на комуникационните умения се задълбочава”, поясни Мартин Кулов.

Позитивна тенденция е, че тази липса вече е осъзната и успешните компании работят за подобряването на социалните умения на служителите си, особено когато планират развитието им, допълни Кулов. „Колкото и да е добър един инженер, например, трудно би продължил кариерата си към ръководни позиции без да е надградил компетенциите си”, смята той.

Главната цел на Асоциацията е да осигурява продължаващо обучение на ИТ специалистите. В тази насока е и предстоящата конференция, на която практикуващи софтуерни инженери и мениджъри ще споделят какви са техните стратегии за успешен екип и как по-добрата комуникация води до успешен проект.

„Образованието не свършва с края на курса или университета, напротив, истинското обучение тогава започва и приключва когато решиш да се откажеш от професията. Учи се в секи ден. За да си професионалист, трябва да бъдещ винаги актуален”, каза Кулов.

Сред най-актуалните теми в света на ИТ той отличи социалните умения (soft skills), архитектурата и DevOps. „Нашата мисия е да ги предадем като знание и стойност на хората, които ежедневно развиват бизнеса в България”, заключи Кулов.

Коментари по темата: „Техническите умения не стигат за успешна ИТ кариера”

добавете коментар...

  1. анонимен

    Създадоха цял раздел в мениджмънта наречен алгоритмичен мениджмънт. Разраборваха го толкова години и сега се опитват да вкарат малко алгоритмично мислене в главите на ме ниджмънта. Нещо, с което ИТ са закърмени. Разликата е, че ИТ могат не само да учат алгоритми, но и да ги създават и подобряват. Не може една ограничена хюман ресурска да идва и да се опитва да ми покаже колко е велика и че може да ми намали премията. Просто не осъзнава, че може да остане без банкови сметки, интернет, емайли, фейсбуци и каквото още се сетиш. Че може от нейно име да се пращат какви ли не имейли на кого ли не. Не може да идва и да ми показва как може да ми блокира работата и проектите, без да осъзнава, че мога да затрия цялата фирма заедно с бакъпите. Не може, ама може. Тъпото и недоучило си е тъпо и недоучило.

  2. Anonymous

    Не е лошо човек да може да комуникира ясно и разбрано. Всъщност, на програмистите се удава значително по-добре, отколкото на тези от хуманитарните дисциплини – маркетинг, човешки ресурси, меринджеи. Просто не им се занимава и не обичат да си губят времето с интелектуално ограничени индивиди.

    По-големият проблем е, че всичкото меринджей и човешки ресурси бъркат натягането и подмазването с комуникативност и позитивизъм. Оттам и всякаква крастава сволоч бива повишена в тийм лидери и прочее. Което още повече затваря техническия персонал. Тоя проблем кой и кога мисли да го реши?

  3. не знайко

    В западните компании все по-често се срещат финансисти, маркетолози и т.н. които си кодят проучванията, статистиките, анализите и каквото там им трябва. А по отношение на статията липсата на отношение към клиента = на загуба на клиента

  4. :о)

    Тук става дума за това че на много от девелопърите им липсват комуникативни умения от рода да кажат здрасти на някого.
    Обикновенно на тийм билдинги и фирмени партита една част изглеждат като в междузвездния бар от “нова надежда” 😉

  5. фофуфен

    В смисъл, дай да натоварим допълнително ИТ – тата с излишна информация, че и без това ИТ сферата се развива бавно… Когато хюман ресурсите и маркетинга научат по един програмен език до ниво да го използват практически, тогава да искат от нас да се учим да не им се присмиваме на нелогичностите…

Коментар