Гореща дискусия във фейсбук пространството разкри, че идеята за масово ИТ образование се приема резервирано и с недоверие от немалко българи.
На своята страница във Facebook популярният Добри Божилов лансира идеята за незабавно въвеждане на минимум 5 часа седмично обучение по информационни технологии във всички училища и във всички класове от 4-ти нагоре, за сметка на други предмети, които са с по-ниска пазарна оценка в момента.
„Ще усетим ефекта още след 2-3 години, когато първите по новата програма започнат да излизат от училище. Това ще е първата успешна икономическа реформа, след 30 години приватизации, концесии, банки, финанси, борси и всякакви други идиотии…”, коментира Божилов, който в момента работи именно като програмист.
Той набляга на всеизвестни факти – има огромно търсене на програмисти, заплатите са големи, обикновено се плащат пълните осигуровки. И нещо особено важно – ангажирането на повече хора да работят като програмисти в България драстично намалява стимула за емиграция.
Идеята на Божилов обаче е остро критикувана от потребителите във Facebook. Преобладават мненията, че подобен подход е погрешен и, че децата трябва да имат преди всичко интердисциплинарна подготовка, за да не стават „коне с капаци”.
Изтъква се още остарялата материална база в училищата, която според коментиращите е пречка за реализация на идеята. Като друг сериозен проблем се посочва липсата на учители по ИТ, предвид и ниското заплащане. Кой ще преподава ИТ за заплата от 600 лв., питат риторично коментиращи.
Има също мнения, че сривът и преоценката на софтуерния пазар са въпрос на време и нуждата от програмисти значително ще намалее, когато дойде време сегашните първокласници да започнат работа, както се случи с икономистите и адвокатите.
Разбира се, не липсват и позитивни нагласи към идеята за масово ИТ образование, като някои от коментиращите смятат, че е трябвало да направим това много по-рано – още преди 20 години. Предлагат се също по-умерени подходи – например въвеждане първоначално на мобилни устройства в образователния процес и на следващ етап добавяне на часове по програмиране.
Според Божилов, посочените проблеми са лесно решими. За оборудване с компютри и софтуер на училищата ще са необходими около 35 милиона лева – за 70 000 компютъра по 500 лв. Софтуерът може да бъде напълно безплатен – операционна система Ubuntu и среда за разработка Eclipse.
Що се отнася до недостига на учители, такива могат да се осигурят по две направления – от ИТ фирмите, които са заинтересовани, тъй като се нуждаят от кадри, и чрез образователни курсове по ИТ в рамките на няколко месеца, каквито вече предлагат редица частни компании.
Несъмнено, търсенето на програмисти е огромно в момента и пазарът изпитва остър недостиг на такива специалисти. Самият Добри Божилов се е преквалифицирал в програмист след едногодишно онлайн обучение и в момента работи за чужда фирма. Според него, дори и хора с вече натрупан опит в други професии имат шанс да започнат кариера като програмисти със стартови заплати над средните в страната, поради огромното търсене на пазара.
А защо просто не се специализира обучението. До 12ти клас се учат толкова много и толкова излишни неща. Да, хубаво е да имаме на представа от биология и химия, но защо се учат километражни формули само на хартия без да се види и приложи на живо една дадена реакция с две вещества, например. Защо им е на децата да учат генетика на ниво кой ген отговаря за това дали ще станем дебели или не. Децата са натоварени с много тежък материал, който без адекватни учебници, адекватни преподаватели и адекватна методика на преподаване – няма смисъл да се учат, просто е безинтересно за децата. Това важи и за IT специалностите..
Дрънд дрън че пляс…
За добър програмис е нужно логическо милене, т.е. решаване на логически задачи на лист хартия, за добър дизайнер е нужен опит с четка имолив. Отново слагаме каруцата пред коня! Или бизнеса с хардуер е заспал и има нужда от държавни поръчки?
Насила хубост не става. Така е и с програмирането. По-добре децата да се занимават с роботика и кибернетика. Там трябват всякакви специалисти.
Тая божа кравичка да ходи да си гледа БИ Партията … едно време имаше едни мераци …
В съвременния свят с безпроблемен достъп до Интернет ако някой го влече, може сам да се научи да програмира без нужда от специални програми за училищата – уроци в Интернет дал Бог. Как си мислят че аз съм се научил да програмирам? В училище и унито най-много да ти дадат базова, ама наистина супер базова подготовка – от там нататък всичко е в ръцете на учащия се. Така че аз лично не виждам какво точно ще помогне такава програма (не че е лошо да я има, но не е панацея). Няма как от ученик да се направи добър програмист – трябва натрупване на знания, да се мине и през уни-то и т.н. Самото програмиране се учи лесно, въпроса е, че ако ти разбираш само от програмиране, не ми е ясно какви точно проблеми ще решаваш. Освен това ако не те влече програмирането забрави някой да те направи програмист. Така че по-скоро основната програма в образованието трябва да е не да се стремят да напълнят главите на децата със знание все едно главите им са кофи за вода, ами да ги запалят за даден предмет, да запалят искрата на любов към знанието и творчеството. Ако това стане, тогава ние не просто ще успеем да ги научим, но ние няма да може да ги спрем да искат да учат и творят.
Лошото е, че има липса не само на ИТ специалисти.
От една страна България загуби доста голяма част от работната си сила. Милиони млади хора напуснаха страната през последните 20-тина години. От друга страна България е в подем, защото навлязоха изключително много големи компании, които не щадят пари за заплати, за да имат най-добрите работници. И се стигна дотам, че в момента има недостиг на програмисти, инженери, лекари, зъболекари, аптекари, фармацефти, шлосери, заварчици, шофьори, че дори и продавачи и сервитьори. И навсякъде се дават добри пари вече.
Така че вместо да се чудим как да направим от всеки Сульо и Пульо програмисти, по-добре всеки да се развива в сферата, в която наистина иска да работи и в която ще бъде добър. Както казах, работа ще има за всеки кадърен специалист.
Искаме или не, търсенето на IT специалисти ще расте. Ако искаме да сме адекватни на търсенето-трябва да увеличим преданието на този вид специалисти. Как да стане това, без да е за сметка на останалите учебни предмети, е работа на съответното министерство. Но при всички случаи обществото трябва да наблюдава този процес.