ТВ индустрията се забатачи в ниските цени

Не за първи път ТВ индустрията прибягва до уловки, за да продаде на клиентите модели от следващо поколение, но сега се наблюдава и процес на постоянен спад в цените

Не за първи път ТВ индустрията прибягва до уловки, за да продаде на клиентите модели от следващо поколение, но сега се наблюдава и процес на постоянен спад в цените

Ситуацията на пазара за телевизори става все по-сложна за производителите. Цените доближават рекордно ниски нива, но продажбите продължават да намаляват. Спадът в търсенето на телевизори се обяснява с факта, че повечето потребители в Северна Америка, Европа и някои части на Азия имат в домовете си по два или повече телевизори. Докога ще издържат производителите при тези условия?

През 2015 г. ТВ индустрията регистрира 4-процентен спад в продажбите като цяло, въпреки силния ръст при моделите 4K/Ultra HD, делът на които достигнаха 14% от общия обем на HDTV продажбите. Но и тогава, и сега е актуален проблемът с липсата на 4К съдържание – то може да се получи само от платените стрийминг услуги. В същото време производителите успешно рекламират обещанието за по-високо качество в бъдеще, за да увеличат продажбите.

Не за първи път ТВ индустрията прибягва до уловки, за да продаде на клиентите модели от следващо поколение, но сега се наблюдава и процес на постоянен спад в цените. А това може да се окаже сериозен проблем, пише ecommercetimes.com. Цените на телевизорите в момента са паднали до рекордно ниско ниво, като се отчете инфлацията и размера на екраните.

През 50-те години на миналия век цените се колебаеха от 129 до 1295 долара. Когато през 1955 г. Raytheon представи своя 21-инчов цветен телевизор, той се продаваше мигновено на цена от 795 долара – покупка, която бе трета по стойност след разходите за дома и колата. Днес телевизорите струват по-малко от месечния разход за продукти в магазина на средностатистическо четиричленно семейство. Това обяснява защо към края на 1957 г. бяха продадени само 150 хиляди цветни телевизора.

Цените на телевизорите достигнаха своя апогей по времето, когато Zenith беше принудена да напусне американския пазар. През 70-те и 80-те години Zenith, заедно със Sears и Motorola, се опита да изхвърли от пазара по-евтините японски телевизори по съдебен път, с аргумент, че се погазват антимонополните закони. Но съдът взе решение в полза на японските брандове. И въпреки че през 90-те години на миналия век американски телевизори вече не се произвеждаха, цените продължаваха да нарастват. През 1994 г. японски 35-инчов цветен телевизор RCA струваше около 2000 долара.

Голямата промяна при телевизорите започна с прехода от аналогово към цифрово излъчване и навлизането в ерата на телевизията с висока резолюция, или HDTV. В края на 90-те и началото на новия век цените на HDTV телвизорите все още беше висока колкото тяхната резолюция. Sony пусна първата си линия плазмени 42-инчови HDTV модели на цени над 10 хиляди долара. По това време HDTV не беше дори мечта, а фантастика.

Но така както Sony и Panasonic отнеха пазара от американските брандове RCA и Zenith, две компании от Южна Корея – Samsung и LG атакуваха агресивно пазара и претърпяха корпоративни превъплъщения. Малцина си спомнят производителя на евтина електроника Lucky Goldstar. Преименувайки се в LG, компанията се утвърди като производител на телевизори от най-висок клас. LG започна да предлага телевизори, които вече не бяха мечта или фантазия, а е реалност, макар и все още скъпоструваща.

Цените на телевизорите от 2005 г. насам не следват инфлацията. Те действително намаляват, което предизвика вълнения в индустрията. Някои премиум играчи като Pioneer излязоха от пазара, а други модернизираха своите предложения. Производството на скъпи плазмени телевизори беше прекратено, тъй като потребителите направиха избор в полза на по-достъпните LCD/LED модели.

ТВ индустрията претърпя удар, когато през 2008 г. се развихри световната икономическа криза. В отговор, за да поддържат продажбите, производителите предложиха нови модели с по-големи екрани и допълнителни функции като 3D. Но в крайна сметка 3D се оказа една от най-големите грешки в историята на телевизорите. Макар че хората не искаха тази функция, производителите настойчиво се опитваха да им я продадат, а сега се отказаха от нея.

Последният голям тласък е 4К резолюцията, която превъзхожда в пъти считания все още за перспективен HDTV стандарт. За производителите на телевизори 4К се явява решение на проблема с размиването на ценовите ориентири, както и аргумент за продажба на нови телевизори – и в това е същността на проблема.

С приемането на стандарта HDTV, производителите видяха масов ръст на продажбите, но сега почти няма причина за покупка на телевизор от следващо поколение и индустрията не може да се върне към обичайния си цикъл на замяна. При тези условия, производителите се втурнаха да поддържат високо търсене, което доведе до намаляване на цените на телевизорите.

Подобно на това как японските брандове избутаха от пазара американските, а по-късно те бяха изместени от корейските производители, сега китайските играчи намаляват цените. Но този цикъл не може да продължи, защото пазарът ще заприлича на пирамида, при която производството на телевизори изпреварва населението. ТВ индустрията се опитва да убеди потребителите да заменят продукт, който всъщност не се нуждае от замяна.

Очевидно решение при създалата се ситуация е да бъдат повишени цените на телевизорите, макар и това да звучи антипотребителско. Възможно е цените да поскъпнат с връщане на производството в САЩ. В момента поне два нишови производителя произвеждат част от телевизорите си в САЩ – Seura и SunBrite TV, а Element Electronics има завод в Южна Каролина.

Съвременните телевизори могат да работят 30 000 и дори повече часове, така, че е нормално да бъдат по-скъпи устройства, е не просто стоки-еднодневки, от които потребителите трябва да се избавят преждевременно.

Коментари по темата: „ТВ индустрията се забатачи в ниските цени”

добавете коментар...

  1. ха

    Амолед е по евтин от лед лсд.

  2. ха

    Колко да струват, като не могат да изкарат 3 г. Преди :-)време телевизорите на шарп и сони и филипс изкарваха по 25 г. Шарп без никакви дефекти, като това са телевизори с кинескоп. Освент това производството на лсд и амолед е ЕВТИНО, а плазмените телевизори ги забраниха заради някопко пъти по-висока консумация от лсд. А е по-евтина технология от лед лсд.

  3. Димитър Иванов

    Напишете в интернет “planned obsolescence” и ще прочетете информация за планираното повреждане. Това е 100% истина и тук не става дума само за телевизори, а за много видове техника, включително и в колите.

  4. оня

    Кондензаторите се правят с определени часове, после започваш да сменяш или хвърляяш. Ако ремонта ти е 100$ ще се замислиш да си купиш нов, това е идеята. Примерно в някой по-скъпи захранвания на компютри сами релкламират колко дълговечни им са кондензаторите, как се различават от тези другите изпълнения. При това цената на производителя е една и съща, не е до намаляване на себестойност. Отделно и другите елементи, отделно да е неремонтопригодно.

  5. Дидо

    Модерните телевизори са супер евтини , но и супер некачествени.
    Всичко е супер оптимизирано да се поврежда така , че да не е ремонто пригодно и да се наложи да го хвърлиш и да си купиш друг поредния телевизор с някоя функция в повече, която всъщност не ти е необходима. Отминаха времената на качественната елекроника която дори и да се повреди се повреждаше поради не дотам добре изчислени параметри на схемата , а сега всичко се поврежда просто заради добре изчисленото време до повреда.
    До голяма степен е верен и факта, че получаваш това за което си платил .

  6. II

    И как се прави това ” програмирано елементите да издържат 10,000 часа “. 🙂 Таймер ли имат или как ? Ех тая световна конспирсция ……

  7. Anonymous

    Интересна статия, която едва ли не ти внушава, че телевизорите днес са без пари. И при това те много ще поскъпвай, защото … “това било решение на проблема”. И тези 30000 часа работа са си просто едни 10-на години употреба (считано средно около 8 часа на ден работа), което не е толкова много.

  8. Anonymous

    Стрийминга на БУЛСАТКОМ върви на nHD 640×360. Ще си извадя ламповия телевизор от мазето, а тия ми говорят за 4к…

  9. БМ

    ТВ индустрията се забатачи, защото твърде дълго време се цигани за глупости.
    Преди 7-8 г се появиха телевизори с камери за Скайп, но само във върховите модели. И докато една уеб камера се продаваше за 15 лв, те искаха над 100 лв за камера за телевизор /колкото струва малък ТВ куча марка/.
    Преди 3-4 г. китайците взеха да продават ТВ стикове с Андроид по 30$, но производителите на ТВ ни обясняваха, че няма нужда да вкарват такива възможности в ТВ, а и това излишно щяло да оскъпи телевизорите. Джаджа, която като самостоятелно устройство се продава за 30$ /а за производителите на ТВ би струвала много по-малко/ щяла да оскъпи устройство за 1000-2000 лв!?
    В резултат на всичко това телевизорите в момента се сведоха до едни дисплеи на които се показва съдържание от STB, SAT TV, BR DVD или компютър. Та колко да струва един дисплей? Милиони ли!?
    А да не говорим, за още по-дългото циганене. За HD TV и интерактивна ТВ бях чел през далечната 1990 година. HD съдържание взе да се предлага от преди две-три години, а истинската интерактивната телевизия влезе в дома ми едва през миналата година.
    През всичкото това време от 1990 до 2016 г ТВ производителите и разпространителите на ТВ се циганиха и не предлагаха устройства и съдържание каквото можеха, защото искаха колкото може по-дълго да ни пробутват старите технологии от които все още печелеха.

  10. Anonymous

    траят по една година боклуците

  11. Оня

    За 30,000 часа живот – не е точно така, като ти направят програмирано елементите да издържат 10,000 часа, идва дилемата – ремонт или нов телевизор.

Коментар