Бизнесът преминава към модела на услугите

Икономиката на услугите дава възможност на всяка компания да създаде повтарящи се потоци от приходи

Компаниите трансформират своя бизнес така, че да получат повече приходи от услуги, сочи проучване сред финансови директори, извършено от FinancialForce – доставчик на облачни Salesfore решения, и CFO Research.

В частност, бизнесът се насочва към професионални и абонаментни услуги, доставка на приложения като услуга, управляеми услуги и потребителски споразумения, сочи анализът на дейността на стотици американски компании, публикуван от FinancialForce.

Над една трета от анкетираните споделят, че абонаментните услуги придобиват все по-голямо значение в последните пет години. 26,9% от финансовите директори считат, че този тип услуги са важна част от плановете за ръст на техните компании в следващите две години.

Според 71% от анкетираните, над половината от приходите вече идват от услуги, а почти една трета твърдят, че всичките доходи на компаниите им се формират от услуги. 55% твърдят, че услугите сега генерират повече приходи отколкото преди пет години.

Облачните изчисления и разпространението на мобилни и свързани устройства ускориха прехода към икономика на услугите, като дадоха на всяка компания възможност да достави на своите клиенти абонаментни услуги, създавайки по този начин ценни повтарящи се потоци от приходи, коментира Джон Бони, финансов директор на FinancialForce.

Въпреки непостоянството на бизнес моделите, 17% от анкетираните вярват, че тяхната експлоатационна и технологична инфраструктура може да се справи с увеличените приходи от услуги.

Две трети от участниците в проучването усещат съществена необходимост от промяна в мисленето на своя финансов отдел, така че той да стане повече клиентски-ориентиран и концентриран върху обновяването на потоците от доходи.

44% от финансовите директори са избрали по-активно да участват в решенията по ценообразуване на продукти/услуги, което показва, че те разбират централната роля на клиентите в развиващите се бизнес модели.

Според проучването, финансовите директори са длъжни да излязат извън рамките на своите основни функции. 45,5% от анкетираните считат, че за получаване на по-високи приходи от услуги на техните компании ще се наложи да направят съществени изменения в стратегическото планиране.

Половината респонденти са изразили готовност да използват нови показатели за измерване на успеха в бизнеса в отговор на въпроса как трябва да се промени ролята на финансовия директор, за да поддържа бизнес модел, основан на новите услуги. Изтъква се също нуждата от промяна в състава на щатния персонал и функционирането на финансовия отдел.

За много от финансовите директори преходът към икономика на услугите променя всичко. На въпроса за очакваните главни точки на натиск при възприемане на подобен бизнес модел, те отговарят, че натискът ще бъде на всяка стъпка – в подбора на персонала и квалификацията, във воденето на сметките, фактурирането и дебитната задлъжнялост, в планирането, бюджетирането и прогнозирането.

Инвестициите в подходящи средства за достъп и агрегиране на данни ще имат приоритетно значение, е друг извод от проучването. 56,5% от анкетираните са съгласни в известна степен, че техните компании в момента имат опростена оперативна и технологична инфраструктура, която може лесно да се справи с всеки ръст на приходите от услуги.

Само 17,4% от респондентите обаче са напълно съгласни с това твърдение. Според повечето финансови директори, компаниите следва да направят допълнителни инвестиции в модернизация на технологичните си платформи и да интегрират анализ в процеса на обработка на данните.

Коментари по темата: „Бизнесът преминава към модела на услугите”

добавете коментар...

  1. Петър

    Част от софтуера който ползвахме в нашата фирма мина изцяло на модела на услуга. Отказахме се от него и си разработихме собствено решение. То е много по функционално и не плащаме нищо. Натрупахме голям ноу-хау с минимална вътрешна инвестиция.

    Очаквам в близко бъдеще голям отлив от такива услуги, понеже си зависим от нещо над което нямаш контрол.

  2. Vento

    Целта е ясна – да ти продават едно нещо отново и отново! Няма да се учудя, ако продажбите изобщо спрат – и клиентите имат възможност само да наемат стоките! Така собственост ще имат само корпорациите, а останалите са наематели до живот!

  3. Счето

    “Изтъква се също нуждата от промяна в състава на щатния персонал и функционирането на финансовия отдел”. И кво сега – счетоводството IT отдел ли ще става 🙂

  4. Клауд Облаков

    Не става само с икономика на услугите. Някой трябва и да произвежда!

Коментар