Щракна ли облачният капан за бизнеса

Масовото прехвърляне ИТ инфраструктура към чужди облачни услуги изглежда се оказа грешен ход за компаниите (снимка: CC0 Public Domain)

Решението на бизнеса да изостави собствената си ИТ инфраструктура в полза на облака изглежда не беше добра идея. Компаниите, които се изкушиха да спестят средства за хардуер и неговата поддръжка и да преместят цялата си инфраструктура в облаците на външни доставчици, сега са принудени да плащат на интернет гигантите, които ги притежават и чиито услуги редовно и бързо поскъпват.

Масовото прехвърляне от компаниите по света на тяхната ИТ инфраструктура към чужди облачни услуги се оказа грешен ход. След като отказаха да поддържат своя собствен хардуерен и софтуерен стек, фирмите се изправиха пред постоянно нарастващи разходи за облака, въпреки че тази схема беше (и продължава да бъде) представена от собствениците на облаци като ефективен начин компаниите да намалят разходите си, сочи проучване на британската облачна компания Civo.

Според публикация на The Register за проучването, ИТ администраторите сериозно се замислят дали прехвърлянето на инфраструктурата на компаниите им към облаци на трети страни е било финансово оправдано. Единственото озадачаващо е, че подобни въпроси се задават от ИТ хора, а не от финансови или изпълнителни директори.

Числата не лъжат

Експертите на Civo са интервюирали няколко организации, които са изоставили собствената си ИТ инфраструктура в полза на облачна услуга. Резултатите от проучването сочат, че над 33% от анкетираните смятат подобен преход за, меко казано, неефективен от гледна точка на оптимизиране на фирмените разходи.

Над 50% от анкетираните подчертават, че изборът на облак води до увеличаване на разходите за ИТ инфраструктура. Само че сега това не е техният собствен хардуер и софтуер, а сървъри, разположени в отдалечени центрове за данни и притежавани от други компании.

Основното недоволство е към трите най-големи играча на световния облачен пазар – американските корпорации Amazon, Microsoft и Google, които през първото тримесечие на 2024 г. държат съответно 31%, 25% и 11% ( по данни на Statista). С други думи, само три корпорации от една държава притежават 67% от световния пазар на облачни услуги.

В доклада на Civo се казва, че и трите ключови доставчика са увеличили значително цените на своите услуги. Като пример се посочва основен клъстер с три възела с 200 GB постоянно съхранение и 5 TB трафик. В Microsoft Azure цената на такава конфигурация се увеличи от $1278,58 през 2022 г. на $1458,68 през 2024 г. През същия период Google повиши цените от $1107,61 на $1250,35, докато Amazon ги вдигна от $1142,46 на $1234,59.

Поскъпване, по-бързо от инфлацията

ИТ администраторите на компании, които избраха облака пред собствената инфраструктура, вярваха, че възвръщаемостта от този подход ще се увеличи с времето, тоест използването на облачни услуги ще бъде по-изгодно финансово. Но, както пише The Register, реалността се оказа съвсем различна.

Примерът, даден в доклада на Civo, ясно демонстрира, че цените на облачните услуги растат по-бързо от инфлацията, която в САЩ в края на 2023 г. е била около 4,1% по официални данни. В същото време тарифните планове на облачните компании не бяха подобрени през посочения период, няма нови опции, които по някакъв начин биха оправдали увеличението на цените в очите на клиентите.

Последният плаща сметката

Джон Дейвид-Ловлок, вицепрезидент по анализи в изследователската компания Gartner, бързо намери извинение за текущите манипулации на цените на облачните услуги. „Контролът на разходите, базиран на оперирането на центрове за данни в големи мащаби, беше част от първоначалното маркетингово предложение и през последните 15 години се изплати: цената на облачните услуги беше стабилна и или намаля, или бяха добавени нови функции на същата цена”, казва той, цитиран от The Register.

Но, според него, нещата се промениха много през последните години. „Бързото увеличаване на разходите за енергия след пандемията, съчетано с нарастващите разходи за квалифициран ИТ персонал, означава, че облачните услуги са под нов натиск, прехвърляйки тежестта на разходите от центъра за данни към доставчика на платформата, от доставчика на платформата към доставчика на софтуер, и в крайна сметка от доставчика на софтуера към клиентите”, добави Дейвид-Ловлок.

С други думи, увеличените разходи на облачните компании вече се плащат от техните клиенти, които от самото начало искаха не да харчат, а да спестяват.

И трите американски облачни гиганта, споменати в доклада на Civo, са наясно със съдържанието му. Google и Microsoft не коментират изводите от проучването. Междувременно проговори представител на неназован център за данни.

Според него, цифрите в доклада са “взети от въздуха”, а клиентите на облачните услуги имат много възможности да спестят пари, включително чрез „използване на резервирани инстанции”.

Amazon Web Services, лидерът на глобалния облачен пазар, за разлика от своите конкуренти, все пак реши да не игнорира доклада на Civo. „Доставчиците често рекламират своите ИТ услуги, като сравняват цените си с нашите, което в крайна сметка насърчава допълнителна ценова конкуренция. AWS намали цените 134 пъти от стартирането си през 2006 г.”, казват от компанията.

AWS твърди, че услугата продължава да намалява цените, докато „непрекъснато подобрява своята надеждност, достъпност, сигурност и производителност”. „В същото време AWS предлага инструменти за управление, които улесняват клиентите да наблюдават и оптимизират разходите си в облака”, подчертават от компанията.

Да бяхте помислили преди това

Фактът, че облачните услуги, примамили в мрежите си хиляди компании по света, които останаха без инфраструктура, в крайна сметка ще започнат да повишават цените си, беше повече от очевиден и то от доста време насам.

Анализаторската компания Canalys публикува прогноза още през 2022 г., че цените на облачните услуги може да скочат с една трета в обозримо бъдеще. Но сега, две години след публикуването на тази прогноза, анализаторите смятат, че компаниите вече няма да могат да излязат от облачната хватка. Това мнение се споделя по-специално от Джон Дейвид-Ловлок от Gartner.

Коментари по темата: „Щракна ли облачният капан за бизнеса”

добавете коментар...

  1. Anonymous

    Извинте г-н Българин , но примерът Ви е неадекватен с темата. Вие като отивате на бензиностанция зареждате безплатно ли или цената е сравнимо по-малка?!

  2. Клауд-IO

    Само мога да се радвам защото се оказах прав. Силно казано пострадал от облака, но да кажем разделил се с екс-фирмата точно за такива шефски мераци… Сега съм в огромна фирма със собствена инфраструктура и вземам 2 пъти повече пари. Трябва ли да ми пука за алчните неостри чорбаджии!? Нека сега да “спестяват” от ИТ…

  3. Българин

    Безплатно е само сиренцето в капана за мишки. Това се и случи с облаците. Реално човек да си купи негов сървър излиза по-евтино от това да плащаш 2 или 3 години на облачен доставчик за такъв.
    Всъщност нещо подобно ще се случи и с електромобилите. Сега безплатни зарядни станции, разни привилегии. Когато всички минат на такива, на всяка зарядна станция ще има ПОС терминал.

Коментар