Китай се очертава като най-големият пазар за видеоигри в света през настоящата година, измествайки САЩ, сочи анализ на изследователската компания Newszoo. На трето място се нарежда Япония.
В стойностно изражение, пазарът на видеоигри в Китай ще достигне $27,6 млрд. през 2017 г. Най-бързо расте сегментът на мобилните игри, който окупира 41-49% от целия пазар и генерира около $10-12 млрд. долара. Само през миналата година бизнесът с мобилни игри е нараснал с 59,2%.
Една от особеностите на геймърския пазар в Китай е високият дял на игрите за персонални компютри. За разлика от останалия свят, където делът на компютрите игри пада, в Китай РС геймингът заема над половината от целия пазар на видеоигри – $13,88 млрд.
Високата популярност на мобилните и компютърни игри в Китай се дължи на продължителната (от 2000 до 2015 г.) забрана за продажби в страната на геймърски конзоли. Според властите, тези устройства влияят неблагоприятно на децата. През последните две години конзолите успяха да заемат само 2% от общия на пазар за игри в Китай.
Най-популярни в Китай са многопотребителските ролеви онлайн игри (MMORPG) с дял от 31%, които привличат основно геймърите във възрастовия диапазон от 19 до 35 години. Жанрът стана особено популярен в страната в началото на века, когато в Китай се появиха интернет кафенетата.
В същото време, пазарът на видеогри в САЩ ще достигне $25,1 млрд. през настоящата година, което го позиционира като втория по големина в света. За разлика от Китай, най-популярният в САЩ жанр е шутърът, следван от екшъна, а едва на трето място са ролевите игри.
Средната възраст на американския геймър е 35 години. Над две трети (67%) от семействата имат устройства за игри, като особено популярни са геймърските конзоли, делът на които възлиза на около 48%. Средно, двама души в едно семейство играят видеоигри.
Пазарът на мобилни игри в САЩ не се развива толкова бързо, колкото в Китай – за една година този сегмент се е покачил само с 2%. Но САЩ са най-големият производител на видеогри в света. Там се намира централата на един от лидерите в сектора – Microsoft, а като цяло в индустрията на игрите са заети 65,7 хиляди души със средна годишна заплата $97 хиляди. През 2016 г. индустрията донесе $11,7 млрд. на американската икономика.
Япония е третият по големина пазар за видеогри с прогнозиран обем от $12,4 млрд. тази година. В страната са базирани две от трите водещи компании в сектора – Sony и Nintendo. Най-популярният жанр са т.нар. японски ролеви игри (JRPG), повечето от които се произвеждат ексклузивно в страната и винаги заемат първите места в списъка с продажби. С това се обяснява отсъствието на западни игри в Топ 10 на Япония за 2016 г., с изключение на Minecraft за PS Vita.
Както и в Китай, с бързи темпове в Япония се развива пазарът на мобилни игри – миналата година той възлиза на $9 млрд., докато продажбите на геймърски конзоли намаляват. Най-продаваната портативна конзола в страната е Nintendo 3DS, от която са реализирани 1,9 млн. броя през 2016 г. За сравнение, продажбите на Xbox One от Microsoft възлизат на едва 9 хиляди броя.
Особено популярни в Япония са игралните автомати. В страната е имало над 4,8 хиляди заведения за игри през 2016 г., с не по-малко от 50 автомата във всяко едно от тях, сочи статистиката.