Изкуственият интелект помага за избора на суши

AI приложение дава резултат за качеството на рибата в рамките на няколко секунди
(снимка: Tuna Scope)

Хапването на суши може да бъде голямо удоволствие или да отврати човек завинаги, ако е приготвено зле или с неподходящи съставки. Вярвате или не, изкуствен разум може да помогне в избора на рибата за суши.

Ако някога сте купували суши от супермаркета, може би ще разберете вкусовата травма, която е преживял една вечер Казухиро Шимура, страстен любител на кулинарното бижу. Но „разочароващата” за него риба тон предизвикала една нестандартна идея: той разработил приложение с изкуствен интелект (ИИ), което да може да проверява и гарантира, че сашимите са винаги вкусни.

Рибата тон за суши като цяло е два вида: червен тон, известен още като „магуро”, и жълтофин, известен също като ахи – по-тлъста риба. Допълнително суши рибата се разделя на още подкатегории въз основа на съдържание на мазнини.

Шимура, директор на рекламната компания Future Creative Center, замислил приложението с изкуствен интелект „Tuna Scope” („преглед на риба тон”), докато дъвчел суровото си ястие и едновременно с това гледал телевизионно предаване за търговците на риба, които прекарват десетилетие в овладяване на умението да избират висококачествена риба тон за суши-ресторантите.

Приложението използва алгоритъм за задълбочено обучение, за да преглежда и сортира данни от различните търговци на риба тон. То вече е усъвършенствано достатъчно, за да може да се използва на всеки смартфон. Хората могат да го изтеглят и използват навсякъде, създавайки „единен стандарт за класификация” за индустрия, която разчита на местното ноу-хау, обяснява Шимура, който работи с японската търговска компания Sojitz Corp за популяризиране на новата технология.

„Това означава, че хората могат да бъдат сигурни, че ще получат вкусна риба тон”, казва Шимура пред Ройтерс. Фирмата за търговия с риба Misaki Megumi Suisan вече доставя риба тон, „сертифицирана чрез изкуствен интелект”, до потребители отвъд океана.

Най-висококачествената риба – всяка може да тежи около 300 килограма – се продава за по над 3 милиона долара на търговете за риба тон. Според Организацията за насърчаване на отговорния риболов на риба тон, всяка година по света се ядат около 2 милиона тона риба тон. Япония представлява около четвърт от тази консумация.

AI заплашва да направи ненужни човешки умения, предавани от поколение на поколение
(снимка: Tuna Scope)

Може би приложението на Шимура нямаше да е толкова популярно, ако не беше коронавирусната пандемия. Откакто тя се развилня, търговци на риба от Малдивите, Испания, Съединените щати, Тайван и други страни постоянно търсят начин да се свържат с Шимура относно „Tuna Scope”. Това е важно за тях, защото ограниченията за пътуване и карантинните мерки по границите означават, че търговците сега не могат да посещават различните си доставчици, за да проверяват качеството на рибата тон, което купуват.

В Misaki Megumi, в близост до Токио, един от купувачите при търговеца Шинго Ишии държи смартфон над тава с риба тон. В подноса са подредени филийки от опашките от риба тон. Наоколо работниците използват специални триони за рязане на замразената риба тон, доставяна от цял свят. Приложението с изкуствен интелект върху смартфона, надвесен над тавата, дава резултат в рамките на няколко секунди.

„Мисля, че това ще се превърне в масово използван инструмент през следващите 10 до 20 години”, казва Ишии, държейки смартфона над едно парче от опашка от риба. Ишии признава, че изпитва смесени чувства към технологията, която би могла да улесни работата му значително, но в същото време заплашва да направи ненужни уменията, предавани от поколение на поколение в неговото семейство.

„За да бъда откровен, мисля, че все още мога да победя този изкуствен интелект”, казва Ишии.

Коментар