Белият шум се оказа голям бизнес в интернет

Не само бебетата обичат да заспиват на бял шум
(снимка: CC0 Public Domain)

Казват, че бебетата спят добре, когато слушат т.нар. бял шум – равномерно бучене или шумене. Затова някои модерни родители приспиват новородените си под абсорбатора на печката, други – със сешоар, а трети ги возят в колите си и обикалят кварталите до припадък. Има и възрастни хора, които се приспиват с бял шум. Защо не, мнозина от нас знаят колко унасящо е да се возиш в автобус или влак. Но това, което едва ли подозирате, е колко големи печалби правят някои мераклии, които записват и публикуват в интернет записите си на бял шум!

Няма нужда от особено усилие или знание за производството на такива записи, казва бивш звуков дизайнер на Ameritz – един от сайтовете, които захранват Spotify с изпълнения на бял шум, пред OneZero. „Нямате представа колко време съм прекарал в запис на вентилатори (компютърни вентилатори, вентилатори на фурни, вентилатори на бюрото… по същество всичко, което се сетите!)”, казва той.

Чрез своя бранд Peak Records фирмата Ameritz захранва Spotify със стотици записи, озаглавени White Noise Baby Sleep – бял шум за приспиване на бебета, или пък Relaxing Music Therapy – релаксираща музикална терапия. И всичко това е буквално еднообразен шум.

Изглежда, че в аудиоплатформата има истински глад за подобен род „музика”. Някои от страниците на „изпълнителите” достигат стотици хиляди до милиони потоци всеки ден. И тъй като Spotify плаща около третинка пени за всеки поток, приходите на няколко от тези топ „изпълнители” могат да бъдат оценени на над 1 милион долара годишно – за всеки от тях.

Въпреки че вътрешните правила на Spotify от 2017 г. забраняват използването на SEO термините за заглавия на „изпълненията” или самите „изпълнители”, Ameritz продължава да бълва проекти, богати на словосъчетания като „музика за приятен сън”. Често пъти тези словосъчетания се явяват при много отделни изпълнения в най-различни вариации, отново и отново. В крайна сметка се формира своеобразен „спам” – огромен брой записи, маркирани с „приспивен шум”, „музика за сън” и други подобни.

Споменатата компания е само една от многото, които публикуват шумове на съскане и бучене, оптимизирани за търсачките. Така тези фирми правят доста бързи пари. Внимателният поглед на страниците за „релаксираща музика” разкрива, че има фирми, изцяло посветени на практиката – от малки предприемачески предприятия като Lullify до големи „звукозаписни компании”, в които работят десетки хора.

Трудно е да се проследят и идентифицират тези спамери в платформи като Spotify. Въпросните „изпълнители” нямат присъствие извън платформата. Просто казано, извън Spotify те просто не съществуват. Освен това имат толкова общи наименования – неща като като Nature Ambience, Smart Baby Lullaby или пък Binaural Beats Brain Waves Isochronic Tones Brain Wave Entrainment (това е истинско име).

Е, малко вероятно е някой да има авторски права върху подобни имена. Това позволява на множество субекти да използват сходни наименования. Те пускат своята „музика” в стрийминг услугите, без да се страхуват, че могат да извършат нарушение на законодателството.

Важно е доброто SEO, а не музикалното качество. В своите насоки от 2017 г. Spotify например е регламентирала, че „SEO термини като Коледни хитове, Музика за сън, Музика за концентрация и други не трябва да се използват” за имена на изпълнителите или на самите им изпълнения. Но какво от това – те продължават да се използват. Кой може да ги спре?

Страници от рода на White Noise Baby Sleep, Rain Sounds или Deep Sleep Music Collective редовно надхвърлят 1 милион потока на ден за 2020 г. Те събират толкова много слушания и гледания, колкото и големи музикални изпълнители и знаменитости. Броят на възпроизвежданията на тези записи се измерва с шестцифрени числа.

Информацията за авторските права над подобни записи рядко може да ни отведе до някоя сериозна звукозаписна компания, която да има действително публично присъствие от някакъв вид. Повечето албуми с бял шум в Spotify се публикуват под подозрително еднакви имена на компании, които може дори да не  съществуват – от типа на „Студио Ритъмът на живота”, „Музикални моменти” или „Umbrella Records”.

Голямото майсторство, на което подобни брандове разчитат, не е в правенето на качествена музика. Не е дори в техническото умение за правене на звукозапис. Майсторлъкът е в това да се поддържат техните албуми на челните позиции в страниците с предложения към потребителите. Така те са най-видими. Стремят се да изглеждат като „най-новото”, „най-предпочитаното”, „най-якото” нещо в листата с оферти.

И все пак, доколкото някои от въпросните фирми могат да бъдат намерени, оказва се, правят добри печалби от дейността си. Според уебсайта на Ameritz, в момента в компанията работят 30 души и се твърди, че успехът ѝ достига до „над 50 милиона потока на месец”. Сметнато в пари, това е доста добра сума за записи на бучене и шумене, нали?

Твърди се, че водещите три бранда за записи на бял шум в Spotify успяват да отброят по над един милион потока на ден – което прави по около 3000 долара на ден. Следователно те успяват да си генерират по над 1 милион долара годишно. Не е лоша сума за записи на бучене, нали?

Коментари по темата: „Белият шум се оказа голям бизнес в интернет”

добавете коментар...

  1. Стаматя

    Аз съм машинист и не мога да заспя вкъщи без да е включена прахосмукачката

  2. Anonymous

    Белият шум съответства на дъжда.
    Розовият шум съответства на водопад (някои тежки, някои леки – в същото време толкова контрастни)

    Кафяв шум – дрънкащ ручей( помага на учениците да бъдат спокойни и да учат по-добре)

    Има и син и виолетов шум( фокусиран върху подобряването на съня)

  3. Anonymous

    Наука за

    бял шум
    розов шум
    кафяв шум
    алфа вълни
    бета вълни
    делта вълни
    гама вълни

  4. Фофу

    Е, то тов е нищо. Друго са примерно малоумията стартовата мелодия от Вин ХР разтеглена от няколко минути до 5 часа.

Коментар