Скептици относно използването на водорода като енергиен източник за автомобилния транспорт има дори сред пионерите в тази индустрия, като например Honda Motor Company. Други изследователи също твърдят, че е по-лесно и по-изгодно да се инвестира в инфраструктура за зареждане на електрически превозни средства, отколкото в екосистема за производство и съхранение на водород.
Според изследване на немски учени, публикувано в сп. Nature, наземният транспорт с водородни горивни клетки е не само по-малко ефективен по отношение на консумацията на енергия в цялата преносна верига, но развитието му е свързано и с огромни инфраструктурни разходи, които могат да не се оправдаят накрая.
Авторите на изследването, за което съобщава Electrek, смятат, че масовото производство на камиони, базирани на водородни горивни клетки, ще започне едва през 2027 г., но по това време ще се появи ново поколение тягови акумулатори, които могат да осигурят приличен пробег с едно зареждане.
Освен това ще бъдат пуснати в експлоатация станции за експресно зареждане с мощност 1 MW, което ще улесни използването на търговски камиони с акумулаторно захранване на дълги разстояния.
Досега като основен аргумент за използването на водород в сегмента на търговския транспорт се смяташе по-атрактивната комбинация от пробег и време за зареждане, както и по-ниското тегло на двигателя. Изследователите смятат, че разходите за оборудване на инфраструктура за добив, транспорт и съхранение на водород в крайна сметка няма да се оправдаят, докато акумулаторните електрически превозни средства до голяма степен ще могат да разчитат на съществуващата електрическа мрежа.
В сегмента на леките автомобили водородът няма да оправдае инвестициите, убедени са учените, въпреки че Toyota и Hyundai продължават да финансират съответните програми, а корейският автомобилен производител вече се превърна в лидер в сегмента.
Производителите на камиони са по-малко категорични – Daimler смята за необходимо да развива и двете направления в производството на камиони. Nikola Motor Company с времето започва да симпатизира на акумулаторните камиони, въпреки че не се отказва да развива и версии с водородни горивни клетки.
Отдавна се знае, че не става за транспорт. Няма необходимата енергийна плътност.
Едно кило водород е с обем 11 куб метра. Ако искаш тези 11 куб метра да бъдат свити до обем един куб метър трябва да компресираш на 11 атмосфери.
А ако искаш да е 1 литър трябва да са 11 ХИЛЯДИ атмосфери (ако не бРъкам негде смятането). Или това са цифрите ако искаш да имаш стандартен резервоар от примерно 50 литра и искаш да побира 50 кг.
Георги 16/02/2022 09:34 може и да си прав че никой не говори освен ти. То и сега има автомобили на метан и си докарват прилични икономии. Не знам кой ще иска водород от метан. Водород искат да се произвежда когато има излишъци на соларна енергия и с нея да го произвеждат.
то бай ви Мъск отдавна го каза
А 1 МW електроенергия колко ще струва когато се появят тези станции?
Освен това използването на промишлени количества водород, добит от метан, ще промени водния баланс на Земята. А за това никой не говори.