Сменяемите батерии – „липсващото звено“ на електромобилите

Леките електромобили могат да станат по-евтини и по-достъпни чрез схемите за сменяеми батерии (снимка: CC0 Public Domain)

Без водачът да докосва волана, електрическата кола се придвижва на собствен ход към станцията за зареждане. Ала никой няма да я включи. Вместо това батерията ѝ ще бъде заменена с нова. Странната станция се намира в Норвегия, но принадлежи на китайския производител на електрически автомобили Nio.

Технологията вече е широко разпространена в Китай, но новата станция за смяна на батериите, разположена южно от Осло, е първата в Европа. Nio се надява, че идеята за смяна на цялата батерия ще се хареса на клиентите, които се притесняват от вероятността енергията в електромобилите им да свърши „точно когато не трябва“. А зареждането си остава една от големите пречки пред елетромобилите – отнема много време.

Посещението на станцията за смяна на батерията става с резервация чрез смртфон приложение. След това колата трябва да бъде паркирана на обозначеното място. Болтовете се отстраняват, батерията автоматично се изважда отдолу и се заменя с напълно заредена. Всичко отнема по-малко от 5 минути.

„Не стоите навън и не ви трябват 30 до 40 минути [както правите, когато презареждате]. Така че е по-ефективно“, казва Еспен Бирял, мениджър по захранване и операции на Nio в Норвегия. „Няма влошаване на качеството на батерията. Винаги получавате здрав акумулатор. Така че можете да карате автомобила дълго време“.

Станцията за замяна на батериите може да обработи до 240 коли на ден. Nio си партнира и с енергийния гигант Shell, за да изгради подобни кътчета из цяла Европа, с амбицията да инсталира 1000 станции до 2025 г. „Това ще бъде мрежа, която ви позволява да шофирате из цяла Европа“, казва Бирял.

За сменяемите батерии на електромобилите се говори от няколко години. Мариус Хейлер, генерален мениджър на фирмата за Норвегия и Дания, изтъква няколко предимства на този подход. Като начало – клиентът не купува най-скъпата част от електрическата кола – акумулатора. Това намалява цената с няколко хиляди долара.

После, купувачът трябва да си избере месечния абонамент за батерията, който варира в зависимост от размера на акумулатора. Това обаче носи друго предимство. „Винаги ще имате най-новата технология за батерии“, обяснява Хейлър.

Nio е само една от многото китайски фирми, пристигнали в Норвегия, заедно с други новодошли като Xpeng, Voyah и Hongqi. Естествено, Норвегия не е случайно избрана. Това е страната с най-голямо разпространение на електрическите превозни средства. Тя вече има половин милион електрически коли по пътищата си и целта на местната власт е до 2025 година всички нови автомобили да са с нулеви емисии. Оттук китайските фирми се надяват на по-широко разпространение из Европа.

Според Норвежкия съвет за информация за пътния трафик, 83% от всички нови автомобили, продадени от януари до март тази година, са били изцяло електрически, докато само 6% са с дизелови или бензинови двигатели.

„Норвегия се използва като тестов пазар от известно време“, казва Ойвинд Солберг Торсен, директор на лобистката група на Норвежката пътна федерация. „Просто е очевидно, че китайските марки ще дойдат тук. Имаме много благоприятен набор от стимули за електрически автомобили“.

Подкрепена от китайския технологичен гигант Tencent, Nio е продала над 90 000 коли миналата година, повечето от които в Китай, където вече има над 800 станции за смяна на батерии. В момента фирмата не споделя своите станции за смяна на батерии с други производители на автомобили, но това вероятно ще се промени в бъдеще и ще помогне за по-нататъшното популяризиране на електромобилите.

Матиас Шмид, анализатор от Schmidt Automotive Research, казва, че подобна система може да позволи използването на по-малки и по-леки батерии, което от своя страна спомага за подобряване на ефективността на превозното средство.

Той не е сигурен дали смяната на батерии ще стане широко разпространена в Европа, тъй като точките за т.нар. бързо зареждане стават все по-популярни. „Конят вероятно вече е скочил“, казва той. „Разгръщането на мрежа за бързо зареждане по магистралите ще бъде от ключово значение занапред“.

Но експертът смята, че технологията може да бъде ефективна за сектори като такситата. „Кратките престои [за презареждане] са ключови за такситата и това може да е идеално за такива като тях“.

Концепцията за сменяемите батерии винаги досега е била трудна територия. Преди десетилетие израелската фирма Better Place стартира подобна иновация, но не успя да се развие и бизнесът ѝ фалира. В ново време и автомобилният производител Tesla прави пилотно тестване на концепцията, но не я преследва на всяка цена.

Автомобилните фирми Geely и Aion наскоро пуснаха свои собствени системи за смяна на батерии в Китай, а производителят на акумулатори CATL също разработи съоръжение от този вид, наречено EVOGO. Калифорнийската стартираща компания Ample работи по подобна технология, а Honda, Yamaha и Piaggio се обединиха, за да предложат схема за сменяеми батерии за електрически мотоциклети и леки превозни средства.

Друго предимство на модела е свързано с факта, че не навсякъде хората имат удобството да си зареждат електромобила през нощта. Собствениците на къщи или на апартаменти с гаражи може да имат своите кътчета за нощно захранване на батерията на автомобила, но в големите жилищни сгради с много апартаменти и малко паркоместа това не е толкова лесно.

Междувременно инсталирането на инфраструктура за смяна на батерии остава по-скъпо начинание в сравнение с точките за зареждане. Едновременно с това всяка следваща година зарядните устройства стават все по-бързи, а батериите издържат все по-дълго.

Дори Nio не залага изцяло на модела със смяна на батерии: фирмата също така доставя зарядни устройства за домове и инсталира „суперзарядни“ устройства по пътищата.

Коментар