Прахът от накладките е особено вреден за белите дробове и това ще продължи да е проблем дори в ерата на електромобилите (снимка: CC0 Public Domain)
Микроскопичните частици, отделяни при триенето на спирачните накладки, могат да бъдат много по-отровни от тези, отделяни с отработените газове на дизеловите автомобили, установи проучване. Изглежда, че дори при пълно преминаване към електрически превозни средства замърсяването от автомобилите си остава проблем, с който ще трябва да се борим.
Изследователите са установили, че по-високата концентрация на мед в някои често използвани спирачни накладки е свързана с повишени вредни ефекти върху чувствителните клетки на белите дробове у хората – в резултат на вдишване на частиците. Тези вредни емисии не са регулирани от законодателството никъде по света.
Проучването показва още, че „тези източници на замърсяване, които не са отработени газове, сега са отговорни за по-голямата част от емисиите на прахови частици от превозните средства в Обединеното кралство и големи части от Европа, като спирачният прах е основният фактор сред тях“.
„Хората обикновено свързват замърсяването от автомобилите с това, което излиза от ауспуха“, казва д-р Джеймс Паркин от Университета в Саутхемптън и водещ автор на изследването, публикувано в научното издание „Particle and Fiber Toxicology“. „Затова хората са склонни да смятат, че електрическите превозни средства имат нулеви емисии. Въпреки това електрическите превозни средства все пак произвеждат прахови частици поради триенето и износването на пътя, гумите и спирачките“.
Учените изследвали ефектите върху здравето на белите дробове от попадането на прахови частици от четири различни вида спирачни накладки с различен химичен състав: нискометални, полуметални, неазбестови органични и хибридно-керамични. Резултатите показват, че от четирите вида спирачни накладки неазбестовите органични накладки са най-мощни дразнители. Те предизвикват възпаление и други прояви на токсичност.
В рамките на същото проучване е установено, че тези частици са по-токсични за човешките белодробни клетки от частиците сажди от дизеловите газове. Керамичните накладки са вторите най-отровни.
Резултатите от новото проучване не са първите, които заострят вниманието към проблема с микроскопичните частички, отделящи се от триенето на спирачните дискове и накладките. За тяхната токсичност се знае отдавна.
По-раншно проучване потвърди, че концентрацията на прах от накладки е особено висока в метростанциите – накладките на влаковете понасят интензивно триене при всяко спиране, но – за разлика от кръстовищата на открито – метростанциите нямат толкова добро проветрение. В резултат на това концентрацията на прах от спирачните механизми е най-голяма именно на спирките на градските железници.
Както може да се очаква, новото проучване веднага намери своите критици. Д-р Иън Мъдуей, старши преподавател в училището по обществено здраве към Имперския колеж в Лондон, каза: „Макар че изследването изглежда добро, все още е твърде рано да се заключава, че емисиите от износването на спирачните накладки са по-опасни от дизеловите газове“.
Летящи коли тип дронове ама идиотите по пътя вече ще се идиоти в небето или ИИ грешките ще са доста по-смъртоностно…
Спирачните дискове композицията им е: Aзбест, Стъклена Вата ,Въглерод и Кевларни нишки. Всяка една частица от тях падне ли в дроба и 6 месеца след това ,започва подготовката за сладко жито!
Много често карам зад някоя електричка, на която й се набиват спирачките периодично по магистрален път с цел пестене на енергия.
Поредните глупости да докажем, че електромобилите са вредни 😀 Вредни са единствно за динозаврите, които не искат и не могат вече да произвеждат качествени и евтини електромобили. Щото проспаха революцията! Както е казал колегата преди мен – при ел колите почти не се ползват спирачки, а само в краен случай.
Да, ама електрическите автомобили изхабяват много по-бавно накладките, защото при голяма част от спирачното усилие се ползва рекуперация и изобщо не влизат в употреба накладките