Замърсяването на въздуха с азотен диоксид (NO2) е проблем за столицата, алармира нов доклад на Екологично сдружение „За Земята”. Това рядко се споменава, особено на фона на този с фините прахови частици, заради които България дори е осъдена през 2017 г. за системно замърсяване.
Основният извод от анализираните данни е, че София потенциално има проблем с концентрации на азотен диоксид над нормите, който поради специфичното разположение на официалните станции не се отчита като такъв. Замърсяването на въздуха е рисков фактор за развитие на дихателни проблеми, които често са предпоставка и за по-тежка симптоматика при заболяване от COVID-19, предупреждават еколозите.
Според публикуваните данни, в две от общо 42 точки на измерване има превишаване на средногодишната норма, а в една концентрацията е малко под прага – само с 0,09 микрограма на кубичен метър. Отделно, в 12 от изследваните локации, за които няма данни от цяла година, има също стойности над средногодишната норма. В над 1/3 от точките на измерване те са близки до или над средногодишната норма за азотен диоксид.
Анализираните данни са за периода 3 юни 2019 – 31 май 2020 година и са част от измервания, направени от доброволците на AIRBG в партньорство с немската организация „Дойче Умвелтхилфе” (Deutsche Umwelthilfe /DUH). За отчитане на замърсяването са използвани дифузионни тръби. Автор на анализа е д-р Ангел Буров, преподавател в катедра „Градоустройство” в Университета по Архитектура, Строителство и Геодезия (УАСГ).
Азотният диоксид е отровен газ с остра миризма и освен с белодробни проблеми, той се свързва със заболявания като астма, хронична белодробна недостатъчност, инсулт и коронарна болест на сърцето. Съществен въпрос от епидемиологична гледна точка е и каква част от хората в София са изложени на по-дълги или по-кратки периоди на замърсяване с NO2 над и близо до критичните норми, включително прагови концентрации и алармени стойности.
Според д-р Ангел Буров, трябват ни по-надежден транспортен модел и анализи на трафика, измервания по-близо до улицата, където се движат хората и в градските каньони между сградите. На база на тях може да се прави добро дисперсионно моделиране на замърсяването на въздуха с азотен диоксид, както и оценка на експозицията на гражданите и посетителите на София.
Замърсяването с азотен диоксид в градовете идва основно от транспорта. За това говори и фактът, че през март и април 2020 г. чужди изследователи показаха спадане на стойностите. Причината е намаляването на трафика заради COVID-19.
„В момента Столична община разработва поредната програма за въздуха, със стотина мерки, но замърсяването с азотен диоксид дори не е отчетено. Надяваме се това да бъде коригирано, когато документът бъде представен на софиянци за коментари до края на година”, коментира Ивайло Хлебаров от екип „Чист въздух” на Екологично сдружение „За Земята”.