Интересни трансформации се наблюдават в интернет индустрията напоследък. Най-големият онлайн магазин Amazon.com нае площи в Манхатън, където ще отвори първите си „офлайн” магазини. Водещият технологичен сайт CNET пък започна да издава хартиено списание.
Последната любопитна новина идва от онлайн аукциона eBay, който отваря два „умни” магазина в партньорство с дизайнера Ребека Минкоф. Търговските обекти се намират в мегаполисите Ню Йорк и Сан Франциско, съобщи Wired.com.
eBay преживя трудна последна година. Онлайн гигантът се сблъска с проблеми в сигурността и освен това се разделя с подразделението си PayPal – платежната система вече ще оперира като самостоятелна компания.
Въпреки това eBay демонстрира стабилен ръст и рентабилност, които му дават възможност да експериментира с нови бизнес модели, каквато е авантюрата с т.нар. „умни” магазини. Посетителите в тях се натъкват на огромни огледала, които същевременно играят ролята и на сензорни дисплеи.
Както в обикновен магазин, клиентът може да разгледа витрините и да избере желаните стоки. С помощта на „вълшебните огледала” потребителят може да премери конкретна дреха много по-лесно, отколкото да носи в пробната куп одежди – просто избира и поръчва желания модел, а докато чака потвърждаващ SMS, може да си изпие едно кафе.
Самата пробна също е иновативна. В нея клиентът ще открие голямо огледало, което се явява едновременно сензорен дисплей. Предвидена е възможност за промяна на осветлението, ако потребителят иска да види как ще изглежда дрехата или аксесоарът в различна обстановка.
Клиентът може да пробва друг цвят без да се връща обратно в магазина – всички стоки имат RFID етикети, чрез които „умната” пробна ги разпознава и дава информация какви варианти са налични. С натискане на един сензорен бутон, клиентът може да извика служител от магазина, който да му донесе дреха с друг цвят и размер.
RFID етикетите се използват също така за препоръки на аксесоари, които допълват една или друга дреха. Всичко, от което се интересува клиентът, се записва в неговия профил и така на по-късен етап той може много бързо да купи желания продукт онлайн.
Разбира се, събраната информация може да се използва и за персонализирани препоръки. След изпробване на дрехите, те могат да бъдат закупени с помощта на потребителския акаунт в PayPal.
Новаторският подход на eBay среща противоречиви оценки сред анализаторите. Мнозина са скептични, че това е бъдещето на търговията на дребно. Скоро обаче „умните” магазини на eBay може да се появят на много нови места, тъй като гигантът търговията на дребно Nordstrom вече тества иновативната концепция.
Около година след като Sony експериментира с атрактивен нестандартен модел на магазин за смартфони под водата (защото и самите смартфони са водоустойчиви) се стигна до ситуация в която Sony започва да намалява производството на смартфони, за сметка на игровата си конзола.
Странно ми е eBay какво ще правят след около години след този колоритен експеримент, защото те нямат алтернативен бизнес?