TechNews.bg
Водещи новиниКонсултантНовини

Зад сцената: раждането на „един прост наръчник”

Техническата документация в съзнанието на потребителя е нещо, което е неразривна част от самия продукт, казва Ваня Кирицова, VMware
Работата на техническия комуникатор изисква съчетаване на широк кръг умения за създаване на нещо перфектно, казва Маргарита Станева, VMware

И ето, новата кафе-машина е вече вкъщи, и ти се пие кафе, и нямаш търпение да изпробваш какво ще е то от нея. Нетърпеливо разрязваш опаковъчните ленти и отваряш кутията, захвърляш настрана найлоните, мяташ бумагите и изваждаш трепетно устройството, което след малко ще забръмчи…

Може би се радваш на дизайна й, ако е красива на вид. Не се замисляш много за това колко часове е проектирана всяка тръбичка във вътрешността на това чудо. Изобщо, ама нито за миг не ти хрумва, че още толкова време и труд са вложени в оная досадна книжка, която с досада метна на масата преди малко и която ще отвориш, най-вероятно, само ако кафе-машината „нещо не работи”.

Някъде там, в един завод, има хора, които се занимават само с това – да създадат документацията, която придружава един нов продукт. Описанието в нея изглежда просто. Ала то е резултат от стотици часове труд и широкоспектърни умения.

Той, човекът, който пише тези документи, трябва да е с много добра езикова култура. Трябва да пише грамотно, да не допуска граматически и правописни грешки. В много от случаите той трябва да владее чужд език толкова добре, колкото и родия си език. Съществено е да може да се изразява разбираемо и ясно. Изразите му да са недвусмислени, фразите – семпли и добре подредени, та да го разбере и най-скараният с всякаква техника потребител.

Работата на техническия комуникатор изисква съчетаването на широк кръг умения за създаване на нещо перфектно, сподели Маргарита Станева, VMware
Техническата документация в съзнанието на потребителя е нещо, което е неразривна част от самия продукт, сподели Ваня Кирицова, VMware

За да създаде онази проста наглед книжка, той, техническият редактор, често пъти трябва да разговаря със създателите на продукта – било то кафе-машина, хладилник, телевизор, компютър, програма… Следователно той трябва да е комуникативен и да може да води „интервю” като истински журналист.


Да си общуваш с инженери често пъти не е лесно, защото те говорят на сложен технически език. А той, редакторът на техническа документация, трябва да разбере всичко и да „преведе” сложните технически думички на езика на обикновените потребители.


Когато си говори с някои „техничари” като например софтуерните разработчици, той трябва да е особено настойчив, ловък в разговора и внимателен. Общуването с такива колеги нерядко изисква върховни комуникаторски умения. Така е, защото мнозина експерти от тази област са склонни да се затварят в специфичния свят на своята работа и да пренебрегват всеки, който не разбира техния „език” и логика.

И тъй като пише документацията сам или в малък и „разпределен” екип, той, редакторът на техническа документация, трябва и да е много организиран и дисциплиниран човек. Обичайно той няма ръководител, на когото да може често да се опира при нужда от помощ, съвет или обсъждане на текущ проблем. Иначе казано, той е сам със задачата си и трябва да намира начин да се справя с всякакви сложности самостоятелно.

[related-posts]

Всичко това изглежда като „много шум за нищо”, но в действителност е от голямо значение за имиджа на продукта и реномето на неговия създател. Техническата документация в съзнанието на потребителя е нещо, което е неразривна част от самия продукт, казват Ваня Кирицова и Маргарита Станева от софтуерната компания VMware, които по време на конференцията ETC 2016 в София разказаха в първо лице как изглежда трънливият път на тази пренебрегвана и непозната професия – техническия комуникатор.

Документацията на всяко нещо, което използваме, идва с него при самото му придобиване. Смятаме, че тя е просто там, съвсем естествено, по подразбиране. Когато е добре написана, това не ни прави впечатление – приемаме го за даденост. Когато обаче е пълна с грешки, започваме да си мислим, че най-вероятно и самият продукт е пълен с грешки – грешки в проектирането, дизайна, материалите може би…. Когато оформлението й е недогледано, очакваме и самият продукт да е недомислен.

Един добър продукт, придружен от лоша документация, може да бъде използван погрешно от потребителя – и съсипан. А това, неминуемо, ще удари имиджа на марката, създала продукта.

Накратко казано, работата на техническия комуникатор изисква съчетаването на широк кръг умения за създаване на нещо перфектно, на което в крайна сметка никой не обръща внимание. Когато обаче имаме проблем с продукта, който използваме, неизменно разчитаме именно на тази техническа литература да ни помогне да се справим със ситуацията.

още от категорията

VMware губи клиенти, заради скъпите лицензи

TechNews.bg

Приключи една от най-големите сделки в ИТ индустрията

TechNews.bg

Сделката Broadcom-VMware получи важно одобрение

TechNews.bg

ЕС одобри придобиването на VMware от Broadcom 

TechNews.bg

ЕС може да одобри ускорено сделката на Broadcom и VMware

TechNews.bg

VMware влага 1,5 млн. евро в AI института INSAIT

TechNews.bg

Коментари